

Ny satsning från näringslivet ska få fler svenska elever att läsa tyska

Frågan om flerspråkighet har debatterats flitigt i Sverige på sistone. Faktum är att allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och att språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper.
Siffrorna för tyskan, det språk som flest människor i Europa – runt 100 miljoner – har som modersmål och det andra viktigaste språket i EU efter engelskan, är alarmerande. För 20 år sedan läste 42 procent av eleverna i Sverige tyska i grundskolan. Idag är den siffran nere på 17 procent. På gymnasiet är det ännu färre, bara drygt 3 procent, som läser språket.
Jämför vi med våra skandinaviska grannar ligger Sverige efter. I Danmark lär sig 81 procent av grundskole- och 54 procent av gymnasieeleverna tyska. Motsvarande siffror för Norge ligger på strax under 30 procent för grundskolan (8 klass) och drygt 15 procent för gymnasiet.
Bristande kunskaper hinder i handeln
Dessa bristande språkkunskaper riskerar att bli ett problem för det svenska näringslivets utbyte med Tyskland, Sveriges överlägset största handelspartner. Med ett språk lär man sig även ett lands kultur och därmed affärskultur. Och det är just bristen på kunskaper om tysk affärskultur och språk som är det största hindret mot att svenska företag lyckas ännu bättre på den tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar.
Även Tyska ambassaden följer sedan länge denna utveckling med oro och har tagit initiativ till att placera flerspråkigheten och det tyska språket på agendan.
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.Tillsammans med Tyska ambassaden har Tysk-Svenska Handelskammaren därför bestämt sig för att vända denna nedåtgående trend och initierar nu programmet Deutsch – Ditt val! som ska uppmuntra grund- och gymnasieskolor att satsa på det tyska språket. Initiativet kommer att komplettera de mångåriga ansträngningarna från Goethe-institutet, Tysklands kulturinstitut, på detta område.
1,5 miljoner per läsår till skolorna
Totalt under ett läsår kommer handelskammaren att dela ut 1,5 miljoner kronor till skolor som planerar projekt för att öka intresset för språket. Exempel på aktiviteter som kan ingå i skolornas satsningar är elev- och lärarutbyten, vidareutbildning av lärare, skolresor till Tyskland, införskaffning av utbildningsmaterial, inspirationsevenemang för eleverna eller ett kulturellt utbud på skolan med fokus på tyska språket och Tyskland.
– Det är viktigt för näringslivet att säkerställa kompetensen i tyska språket och tysk affärskultur för framtida goda affärsrelationer med Tyskland. Med detta initiativ agerar vi efter våra tysk-svenska medlemsföretags tydliga önskemål, säger Staffan Bohman, Tysk-Svenska Handelskammarens styrelseordförande.
– Sverige är ett grannland till Tyskland. Det är bra att tyskan nu ska främjas starkare i den svenska skolan eftersom Sverige och Tyskland har en kulturell närhet som sträcker sig tillbaka århundraden, säger Tysklands ambassadör Hans-Jürgen Heimsoeth.
Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska ambassaden uppmanar nu alla intresserade skolor i Sverige att ansöka om medel från projektet. Sista ansökningsdag är 1 september 2018.
Mer information och ansökningsformuläret finns på http://www.handelskammer.se/deutsch-ditt-val.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder



Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren