28 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner

Mikael Håfströms Göteborgsinspelade Quick nominerades till sju Guldbaggar medan Jesper Ganslandts Trollhätteinspelade film 438 dagar fick sex nomineringar. Göteborgsinspelade Sune – Best man av Jon Holmberg är nominerad som Bästa film tillsammans med 438 dagar. Totalt är Film i Västs samproduktioner nominerade till 28 Guldbaggar för 2019 års bästa filmer.

Alba August och Jonas Karlsson, Guldbaggenominerade i Mikael Håfströms Trollhätteinspelade film Quick. Bild: Niklas Maupoix

– Vi gratulerar alla nominerade som stolta samproducenter. Det är också glädjande att så många filmer både spelats in i och postproducerats i Västra Götalandsregionen. Film i Väst har fortsatt stärkt sin ställning som Skandinaviens ledande filmregion, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

Film i Västs samproduktioner har under åren 1998-2018 belönats med totalt 161 Guldbaggar plus ytterligare 324 nomineringar.

Här är alla nomineringar för Film i Västs samproduktioner för 2019 års bästa filmer:

Bästa dokumentär

• Mikel C Carlssons Fraemling

Bästa kortfilm

• Morgane Dziurla-Petits Excess will save us

Bästa visuella effekter

Bästa originalmusik

Bästa mask/smink

• En del av mitt hjärta

Bästa ljud/ljuddesign

• 438 dagar
  • Jag kommer hem igen till jul

Bästa kostym

• Jon Holmberg Sune – Best man

Bästa film

• Mikael Håfströms 438 dagar, producenter Sandra Harms och Karl Fredrik Ulfung
  • Jon Holmbergs Sune – Best man producenter Malin Söderlund och Linus Stöhr Torell

Guldbaggens publikpris

Fem filmer är uttagna till en första omröstning bland Aftonbladets läsare. Det är de filmer som setts av flest biobesökare under 2019. Den 10 januari får vi veta slutkandidaterna. Fyra av de fem filmerna är Film i Västs samproduktioner:

• Tuva Novotnys Britt-Marie var här
  • Edward af Silléns En del av mitt hjärta
  • Jon Holmbergs Sune – Best man
  • Ella Lemhagens Jag kommer hem igen till jul

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 161 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 324 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev28.6.2021 10:00:14 CEST | Pressmeddelande

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.