Uppför berget på el – snart dags för Volkswagen I.D. R Pikes Peak

- Rekordförsök med eldrivna och 680 hk starka I.D. R Pikes Peak
- Visar upp tekniska lösningar som ger en försmak av morgondagens I.D.-modeller
- Trefaldige vinnaren Romain Dumas mycket nöjd med tävlingsbilen inför ”Race to the Clouds” den 24 juni i Colorado, USA
Det råder febril aktivitet och de sista förberedelserna inför tävlingen ska klaras av. Den 18 juni öppnade besiktningen inför ”Pikes Peak International Hill Climb” vilket markerar starten på denna veckolånga tävling i Colorado Springs med anor ända från 1916.
Och att besiktiga inför tävlingen är obligatoriskt för alla deltagande bilar – som ”I.D. R Pikes Peak”, den första helt eldrivna tävlingsbilen från Volkswagen. På tisdagen står den officiella träningen på programmet.
– Adrenalinnivån kommer att stiga konstant ända fram till starten på söndag, berättar Romain Dumas, som redan vunnit Pikes Peak tre gånger och är den som kommer att ratta I.D. R Pikes Peak vid den prestigefyllda jakten mot toppen.
Hans uppgift vid ”Race to the Clouds” är att sätta nytt banrekord i elbilsklassen – ett uppdrag som tog sin början redan i oktober förra året.
– Vi startade helt från scratch, minns chefen för Volkswagen Motorsport, Sven Smeets.
Beslutet att börja utveckla en helt eldriven tävlingsbil som skulle delta i världens mest kända backtävling markerade samtidigt starten för en kamp mot klockan. Det var bara 250 dagar från det att projektet tillkännagavs fram till att jakten uppför Pikes Peak skulle starta.
Men I.D. R Pikes Peak är så mycket mer än bara än tävlingsbil. Denna prototyp visar också upp de senaste tekniska framstegen samtidigt som den är ett rullande laboratorium för den eldrivna I.D.-familjen som Volkswagen marknadslanserar år 2020. Syftet med att delta i en tävling som denna är att kunna använda lärdomar från motorsporten vid serietillverkningen. Därför föll också valet på krävande Pikes Peak International Hill Climb. Denna nästan 2 mil långa bana sträcker sig upp till en höjd på 4 302 meter över havet, vilket är högre än den högst belägna asfalterade vägen i Europa (vid Ötztal-glaciären i Österrike).
Flera typer av fordon deltar i backtävlingen uppför Pikes Peak, ett evenemang som arrangerats ända sedan 1916. Volkswagen deltar i klassen ”Unlimited” vilket givit ingenjörerna i princip fria händer att göra vad man vill.
– Vi valde denna klass eftersom den ger oss de perfekta förutsättningarna för att visa upp vårt tekniska kunnande, förklarar François-Xavier Demaison, teknisk chef för Volkswagen Motorsport.
Medan hans team koncentrerade sig på att ta fram chassi och drivlina för I.D. R Pikes Peak, arbetade Volkswagen med att designa karossen.
– Vår uppgift var att överföra det för I.D.-familjen så karakteristiska formspråket till en verkligt extrem och uttrycksfull tävlingsbil, förklarar Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.
Resultatet är en unik racer med en front som utstrålar kraft, och med vingar bak som ger bilen maximal downforce.
Två elmotorer, på fram- och bakaxeln, levererar en systemeffekt på 680 hk och ett vridmoment på 650 Nm. Elenergin lagras i ett litiumjonbatteri som är uppdelat i två block, ett längs med och ett bakom cockpit. Cirka 20 procent av den energi som behövs alstras ombord, bland annat genom återvinning av bromsenergi.
– Vi gjorde ett par viktiga upptäckter när det gäller energi- och laddningshanteringen, och dessa kommer med all säkerhet att tas tillvara vid serietillverkningen av I.D.-modellerna, förklarar Willy Rampf, som med sin stora erfarenhet från Formel 1 fungerar som konsult för Volkswagen Motorsport.
I.D. R Pikes Peak väger endast 1 100 kg och accelererar 0-100 km/h på 2,25 sekunder – alltså snabbare än en Formel 1-bil. Den 19,99 km långa banan har 156 kurvor, vilket innebär att batteriet måste klara i stort sett lika många accelerationer.
Urpremiären för I.D. R Pikes Peak skedde på Alès-banan i södra Frankrike den 22 april. Efter omfattande tester i Europa drog så Volkswagen Motorsport-teamet över till USA och upprättade sin bas för tävlingen i Colorado. För att finavstämma bilen för Pikes Peak testkördes den först på banan.
– I.D. R Pikes Peak är den bästa bil jag någonsin rattat uppför det här berget, sade en synbart imponerad Romain Dumas efter testet. Samtidigt la den 39-årige fransmannen han in en liten brasklapp:
– Precis allting måste fungera perfekt under racet, vi har bara en chans.
Det riktiga jobbet för Dumas och I.D. R Pikes Peak börjar på onsdagen den 20 juni. Startordningen avgörs av ett kval. Volkswagens försök att slå det nuvarande rekordet på 8:57,118 minuter börjar klockan 16.00 vår tid (08.00 lokal tid) söndagen den 24 juni. 24 motorcyklar (i nio olika klasser) deltar i tävlingen. Därefter följer 67 bilar (i sex klasser). Först ut är den med bästa kvaltiden.
Romain Dumas sitter bakom ratten i bil nr 94.
– Som brukligt är när det gäller racing i USA, lät organisatörerna oss välja startnummer själva. Vår uttryckliga önskan var därför att få ”94”. I är ju den 9:e bokstaven i alfabetet och D den 4:e, förklarar Sven Smeets.
Snabbfakta
- Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har arrangerats sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs.
- Starten sker 2 862 meter över havet, racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 302 meter över havet.
- Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt.
- Med fyrhjulsdrift (två elektriska motorer), en systemeffekt på 680 hk, ett vridmoment på 650 Nm och en vikt under 1 100 kg, kommer Volkswagen med I.D. R Pikes Peak att försöka slå det befintliga rekordet för eldrivna prototyper.
- Accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på endast 2,25 sekunder. Topphastigheten är 240 km/h.
- Det aktuella rekordet i klassen är 8 minuter och 57,12 sekunder, som sattes av Rhys Millen från Nya Zeeland (e0 PP100) år 2016.
- Varje tävlande får bara ett försök.
- Årets tävling går av stapeln den 24 juni.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder









Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
