Volkswagen i Sverige fyller 70 år – jubilerar som största bilmärke hos privatköpare

Volkswagen har genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan och trenden med ökad marknadsandel är långsiktig. År 2004 låg Volkswagen på 8,0 procent och hittills i år (januari-maj) har marknadsandelen stigit till hela 15,0 procent, enligt statistik från BIL Sweden.
Sverige-etta hos privatköpare
Volkswagen har länge varit det näst största bilmärket på den svenska marknaden sett till den totala försäljningen, men när privatpersoner väljer ny bil tar Volkswagen klivet upp till förstaplatsen. Marknadsandelen där är 13,2 procent ( 7 652 bilar) hittills i år, vilket är 999 fler bilar än tvåan på 11,5 procent.
− Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att vara det största bilmärket när svensken själv får välja, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Bakom framgången ligger ett brett modellprogram som passar de svenska bilköparna och attraktiva erbjudanden, inte minst för privatleasing som Volkswagen är störst på av alla märken.
Firar med jubileumsmodeller
Volkswagen fortsätter på denna väg och i samband med 70-årsjubileet lanserar man nu en sommarkampanj där kunden enkelt kan beställa sin nya ”70th Anniversary Edition” av Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, Passat Sportscombi eller Tiguan på volkswagen.se.
− Att beställa sin privatleasade bil online lockar allt fler och vi vill göra det så enkelt som möjligt för kunden. Det enda som behövs är tre klick, säger Sten Forsberg.
Sista chansen att köpa en fabriksny Beetle Cabriolet
Utöver detta erbjuds även Beetle Cabriolet som jubileumsmodell. Denna TSI 150 ”70th Anniversary Edition” är utrustad med bland annat DSG-växellåda, Premiumpaket, 18-tumsfälgar ”Disc”, läderklädsel ”Vienna” och ett speciellt emblem.
Eftersom detta är sista modellåret av Beetle och Beetle Cabriolet innan tillverkningen avslutas i sommar, erbjuds jubileumsmodellen endast i begränsad upplaga. Det rekommenderade cirkapriset är från 239 900 kronor.
− Beetle är en ikon som jag skulle säga saknar motstycke i bilvärlden. I vårt eget land har många generationer svenskar minnen från barndomens bilresor i just en “Bubbla“. Det känns därför självklart för oss att den sista utgåvan av Beetle Cabriolet, med sina rötter i folkbilen som startade Volkswagens framgångssaga i Sverige, ska vara en del av vårt 70-årsfirande, menar Sten Forsberg.
Fakta
Enligt siffror från statistikföretaget Vroom har Volkswagen fyra modeller bland de sju bäst säljande bilmodellerna till privatpersoner på den svenska marknaden. Siffrorna gäller 1 januari-15 juni, 2018.
1. Golf (2 826 bilar)
3. Tiguan (2 704)
5. Passat (1 741)
7. Polo (1 602)
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum