
Tysklandsprogrammet för ny teknik har gett resultat

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner och den – ur svenskt perspektiv – stora tyska marknaden lockar med attraktiva affärsmöjligheter. Detta gäller speciellt för energi- och miljöteknikbranschen som har upplevt en makalös boom sedan Tysklands beslut att ställa om sin energipolitik.
– Det finns stor potential inom dessa områden med tanke på den tyska energiomställningen, Energiewende. Där står energieffektivisering och omställning till förnybara energikällor högst upp på agendan. Andra viktiga områden är utbyggnaden av smarta nät (smart grids) och energilagring, beskriver Christopher Waldén, projektledare på Energimyndigheten, de gynnsamma förutsättningarna på den tyska marknaden.
Konkret etableringsrådgivning
Med det gemensamma initiativet erbjuder Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren konkret starthjälp till svenska innovationsföretag som vill etablera sina tekniska lösningar och produkter med energirelevans på den tyska marknaden. Det ettåriga programmet består av olika moduler som bygger på varandra. Vissa är gemensamma aktiviteter för deltagarna, såsom ett besök hos den tyska näringslivsorganisationen GTAI (Germany Trade & Invest) och en workshop i tysk affärskultur. Andra är skräddarsydda för varje enskilt företag som till exempel marknadsanalyser, hjälp med att identifiera möjliga affärspartner eller stöd inför mässbesök i Tyskland.
Initiativet finansieras av Energimyndigheten medan handelskammaren garanterar en effektiv, hållbar och marknadsnära förankring i Tyskland genom sitt breda nätverk inom tyskt näringsliv, förvaltning, politik och utbildningssektorn.
Fem innovativa företag deltar
Under det första året passade fem företag med vitt skilda produkter och lösningar på att utforska sina chanser på den tyska marknaden genom programmets olika aktiviteter och åtgärder.Wattguard till exempel lovar att med sin "gröna låda" minska lysrörs elförbrukning med upp till 40 procent utan att ljusstyrkan försvagas. Scypho marknadsför sin Scypho Heat Control som komplement till befintliga värmesystem i privathus för att sänka kostnaderna och förbättra inomhusklimatet.
Skånska Magcomp å sin sida erbjuder energieffektiva induktionsvärmeanläggningar för industrin. Mind Connect har utvecklat intelligenta transportlösningar som räknar ut hur trafiken flyter i realtid och därmed gör det möjligt att fatta bättre beslut om färdvägar. Och Noda Intelligent Systems erbjuder lösningar för att optimera fjärrvärmesystem samt för energieffektivisering i fastigheter.
Nya affärer och kontakter
Hos Noda i Karlshamn har man redan innan programmets slut bestämt sig att helt satsa på den tyska marknaden:
– Deltagandet i Tysklandprogrammet har gett konkreta resultat för vår beslutfattningsprocess hur vi kan förverkliga våra expansionsplaner – och detta inom rekordtid. Förarbeten för en internationell expansion, som säkert hade tagit upp till tre år för ett litet företag som Noda, har kunnat kortas ner till ett halvår tack vare den fantastiska hjälpen vi fick av handelskammaren, gläder sig Patrick Isacson, vd för Noda Intelligent Systems.
Framförallt den övergripande marknadsanalysen, som handelskammarens medarbetare skräddarsydde för Noda, har varit extremt värdefull för företaget.
– Med den som underlag har vi snabbt lyckats få fram konkreta kontakter och hittat två partner samt tre nya kunder, säger Patrick Isacson.
Andra upplaga på gång
På grund av programmets framgång planerar Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren nu för en andra upplaga av Tysklandsprogrammet. Målsättningen är att underlätta för ännu fler svenska företag att etablera sig på den tyska marknaden.
Patrick Isacson rekommenderar deltagandet framförallt för små företag som annars skulle ha svårt att genomföra alla nödvändiga analyser och kontaktansträngningar vid sidan av den dagliga verksamheten.
– Bara man har en tydlig idé av vad man vill uppnå så erbjuder programmet fantastiska möjligheter.
För mer information om Tysklandsprogrammet kontakta Christopher Waldén på Energimyndigheten, eller Ninni Löwgren Tischer på Tysk-Svenska Handelskammaren.
(Foto: Walmart/Wayne National Forest/Flickr.com, CC BY 2.0)
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren