
Konjunkturbarometer: Kronan försvårar handeln med Tyskland

Företagen från Tyskland och Sverige som deltog i undersökningen ser konjunkturen i partnerlandet generellt i en positiv dager. Detta gäller såväl det aktuellt rådande konjunkturläget som utsikterna för det kommande halvåret. Utsikterna pekar till och med lätt åt en ytterligare förbättring av situationen.
Positiva bedömningar för konsumtionen
Särskilt positiva betyg i båda länder får konsumtionskonjunkturen. Genomsnittssiffran bland svaren ligger över den för investerings- och byggkonjunkturen.
– Uppenbarligen ser vår panel den privata konsumtionen som en relativt stark svensk konjunkturmotor – en uppfattning som också flertalet svenska prognosmakare delar. Siffran vad det gäller Tyskland är också positiv efter den under ganska lång tid rätt avvaktande attityden hos de tyska konsumenterna, säger professor Hubert Fromlet från Linnéuniversitetet som har utvärderat och kommenterat undersökningen.
Olika valutor största handelshindret
På frågan efter områden som försvårar den tysk-svenska handeln är det mest valda svarsalternativet att länderna har två olika valutor. 51 procent av de svarande från tyska företag med affärsrelationer till Sverige ser detta som ett problem. Motsvarande siffra bland svenska företag med export till Tyskland är 48 procent.
Förutom valutaproblematiken ser företagen dock främst hinder inom områden där de själva skulle kunna åstadkomma väsentliga förbättringar – utan att de behöver hanteras på politisk nivå.
De största handelshindren mellan Tyskland och Sverige ur svenskt perspektiv (max tre svar):
För att se det här innehållet från www.handelskammer.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
– Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder seminarier och information om affärskulturen i det andra landet, hjälper till att hitta rätt partner, tar hand om byråkratiska förpliktelser och förmedlar språkstipendier. Att många företag upplever svårigheter inom dessa områden visar att det kan löna sig att använda sig av vår expertis för att utnyttja sin fulla tillväxtpotential, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.
Unik konjunkturundersökning
Den tysk-svenska konjunkturbarometern är handelskammarens undersökning avseende tyska och svenska exportföretags syn på konjunkturen i partnerlandet. Det unika med enkäten är de ”korsvisa bedömningarna”, det vill säga att tyska företag med export till Sverige bedömer den svenska konjunkturen och tvärtom avseende Tyskland.
Frågorna besvarades 24 april till 9 maj 2014. Mer än 100 svenska och över 50 tyska företag svarade på enkäten. Framöver kommer undersökningen att genomföras två gånger per år.
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren