Ving AB

Så ger man dricks i tolv populära turistländer i sommar

Dela
Ska man ge dricks och i så fall hur mycket bör man egentligen ge till olika personer inom servicenäringen på utlandsresan? Svenskar är inte så vana med drickskulturen och det är en av de vanligare frågorna Vings guider får ute på resmålen. I många fall räcker det med ett vänligt tack medan det i andra förväntas att man ger en slant som uppskattning och tack för hjälpen.
Foto: Matina Tsogas
Foto: Matina Tsogas

För att reda ut vad som är kutym att ge i dricks har Ving ställt frågan hur turisterna ska resonera när det gäller dricks, till sina guider i tolv av sommarens populäraste semesterländer. De kan naturligtvis inte göra en hundraprocentigt säker manual, men det är bra riktlinjer. Sedan ska man även väga in den service man får, eller inte får. 

I vissa länder är dricksen en viktig del av lönen och därför nästan obligatorisk, medan det i andra länder nästan är ett okänt begrepp. Du måste även anpassa dricksen efter den ekonomiska nivån i landet du är i. En servitör på en bra restaurang i Kroatien kommer sannolikt att bli något förvånad om hans dricks når den nivå man bör ge på till exempel Hotel Waldorf Astoria i New York, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Bulgarien (valuta: BGN - bulgarisk leva. 1 leva motsvarar drygt 5,65 kronor).
Städerskan: Ca 20 BGN per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 BGN per baggage.
Servitören: 5-10 procent om inte dricks är inräknat – annars rundar man av uppåt.
Taxichauffören: En leva eller två, men kom ihåg att pruta ordentligt för att få ett bra pris.
Frisören: Här rundar man av uppåt.
Kommentar: Bulgarien blir bättre och bättre då det gäller service – kanske tack vare att dricksen blivit en drivkraft för anställda i serviceföretag.

Cypern (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5-10 EUR per person och vecka
Piccolon: 1-2 euro per bagage. Men det är ovanligt med piccolos på Cypern.
Servitören: 5-10 procent av notan, men bara om man är nöjd med servicen.
Taxichauffören: De flesta kör med taxameter eller så betalar man ett fast pris man kommit överens om innan resan, ingen dricks.
Frisören: Vanligtvis ingen dricks.
Kommentar: Cypern är ett modernt EU-land, och de anställda i servicebranschen får rätt bra betalt. Men ingen säger ju nej till lite extra pengar om man gjort ett bra jobb.

England (valuta: pund. 1 pund motsvarar i dagsläget ca 12,50 kronor).

Städerskan: Ca 1 pund per natt. Piccolon: 2 pund per bagage.
Servitören: Om det inte redan är inkluderat i notan i form av serviceskatt ger man ca 10 procent. Alla anställda inom servicenäringen är sedan 2016 garanterade en lön på minst 7,20 pund per timme.
Taxichauffören: 10 procent.
Frisören: Ingenting eller max 1 pund.
Kommentar: I storstäderna är man mer försiktig med att ge dricks och på pubarna är det ovanligt att dricksa även om det naturligtvis är välkommet. 

Frankrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Numera är det inte så vanligt att lägga dricks på hotellrummet om man inte fått extra god service.
Piccolon: 1-2 euro per bagage beroende på hotellets standard.
Servitören: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent på notan. Om man varit nöjd med servicen är det brukligt att lägga 1-2 euro extra.
Taxichauffören: Max 1 euro eller så rundar man av till närmaste euro.
Frisören: Som regel 1-2 euro.
Kommentar: All service är som regel inkluderad i priserna och man behöver inte lägga vissa procents dricks någonstans. 

Grekland (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: ca 1 euro per person och natt.
Piccolon: Ca 1 euro per bagage, det är dock ovanligt med piccoloservice utanför Aten.
Servitören: Ungefär 10 procent av restaurangnotan, även om det är pålagt ”service charge”.
Taxichauffören: Få använder taxameter, gör därför upp om priset innan du kliver in i taxin. Föraren tar med max fyra passagerare. Det är relativt dyrt med taxi i Grekland och man rundar som regel av uppåt vid längre sträckor, i övrigt förväntar de sig ingen dricks.
Frisören: Ingen dricks.
Kommentar: Det är, som alla vet, fortsatt svåra tider i Grekland och är man nöjd med servicen så ska man såklart ge dricks. 

Italien: (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: 1-2 euro per person och natt.
Piccolon: 1-2 euro per bagage.
Servitören: Service charge på 20 procent är som regel lagt på notan. Om man är mycket nöjd med mat och service kan man lägga några euro extra.
Taxichauffören: Förväntar sig inte dricks.
Frisören: Ingenting.
Kommentar: På bensinstationerna ger man 1-2 euro om man får hjälp att tvätta rutan eller kanske med att kolla luften i däcken. 

Kroatien (valuta: HRK - kroatiska kuna. 1 HRK motsvarar ca 1,50 kronor).
Städerskan: Om du är nöjd ca 100 HRK per person och vecka.
Piccolon: 10-20 HRK per bagage.
Servitören: 5-10 procent av notan. Lägg dricksen i kontanter då kreditkortsanvändandet inte är lika utbrett som i andra europeiska länder.
Taxichauffören: Behövs ej.
Frisören: 10 HRK.
Kommentar: Kroaterna själva ger generellt inte dricks.

Portugal/Madeira (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: 0,5 euro per bagage.
Servitören: På turistorter, restauranger etc med hög kvalitet förväntas ca 5-10 procents dricks. På mer lokala ställen förväntas inte dricks.
Taxichauffören: Avrunda beloppet uppåt.
Frisören: Ca 1 euro.
Kommentar: Alla inom servicenäringen förväntar sig dricks, om än inte så mycket. 

Spanien, inklusive Kanarieöarna (valuta: EUR- euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 euro per baggage.
Servitören: Har man bara druckit en kopp kaffe ger man ingenting, men på större restaurangnotor kan man ge några euro, beroende på storleken på notan och den service man fått.
Taxichauffören: Ingenting.
Frisören: 1-2 euro.
Kommentarer: Spanjorerna själva ger allt mindre dricks. 

Turkiet (valuta: TRY - turkisk lira. 1 TRY motsvarar ca 2,15 kronor).
Städerskan: Ungefär 10 TRY per person och vecka.
Piccolon: Ungefär 2-3 TRY per väska, dock är det ovanligt med piccolos.
Servitören: Om man äter lunch på en enklare restaurang kan man avrunda uppåt eller lägga ca 5 procent. Vid middagar på lite finare restauranger är det brukligt att lägga 10-15 procent.
Taxichauffören: Kör som regel med fasta priser och det är bra att göra upp om priset för resan. Ungefär 2-3 TRY vid kortare sträckor.
Frisören: Kan ges vid större behandlingar.
Kommentar: Dricks ges inte per automatik, men exempelvis efter hur god maten var eller hur bra service man fått. 

USA (valuta: USD - amerikanska dollar. 1 USD motsvarar ca 9,50 kronor).
Städerskan: 2-3 dollar per person och natt. Något mer på lyxhotell.
Piccolon: 1-2 dollar per bagage och lite mer om väskorna är tunga.
Servitören: Alla anställda förväntar sig dricks. Om man ger 10 procent betyder det att man inte varit nöjd, med 15 procent visar man att det var okej medan 20-25 procent betyder att man är mycket nöjd och fått en otroligt bra service. I storstäder räknas runt 20 procent som ”good tip”. Ett bra och enkelt tips är att dubbla dricksen på notan för att vara på den säkra sidan, det blir ungefär 18 procent. En bartender förväntar sig 1-2 dollar per drink.
Taxichauffören: 10-15 procent beroende på service. I New York kan du numera ange vilken dricks du vill ge när du betalar med kort. Att tänka på; När man åker från flygplatsen är det fast pris men något som ibland läggs på i t ex New York är tullavgiften som kan vara 9 dollar via vissa broar och tunnlar in till stan. Det är kutym att lägga 1 dollar per väska. Frisören: 15-20 procent. Kommentar: I vissa stater är det tillåtet att ha en minimilön till servitörer på omkring 7 dollar i timmen medan minimilönen i t.ex. New York har höjts till 15 dollar per timme. Det innebär att dricksen på många ställen är en väsentlig del av lönen. Om man är fler än sex personer i sällskapet är det vanligt att det läggs på 25 procent direkt på notan. På snabbmatställen, där det är självbetjäning, ger man normalt inte dricks. Om man går till tatueraren så förväntar de sig ca 10-20 procent i dricks medan skoputsaren vill ha 2-3 dollar.

Österrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: 1 euro per person och natt.
Piccolon: 1 euro per bagage.
Servitören: Service charge är lagt på notan men om man är nöjd med servicen kan man runda upp med ett par - tre euro. På vägkrogar är service charge inkluderat.
Taxichauffören: Ca 10 procent.
Frisören: 5-10 procent.
Kommentar: Servicepersonal förväntar sig viss dricks. På t.ex. bemannade toaletter är det kutym att ge minst 0,5 euro per besök.

Den som bor på ett hotell med all Inklusive kan gärna tänka på att ge lite dricks till bar- och restaurangpersonalen i de länder där det är vanligt med dricks. Likaså kan det vara en god idé att ge ca halva drickssumman till städpersonalen redan i början av semestern. Det kan ge lite extraservice på rummet i form av en blomma eller liknande. Man bör ge dricksen i lokal valuta så att mottagaren inte behöver krångla med att försöka växla sina drickspengar på banken.

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Bilder

Foto: Matina Tsogas
Foto: Matina Tsogas
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Nordic Leisure Travel Groups klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative25.4.2025 14:17:53 CEST | Pressmeddelande

Vings moderbolag Nordic Leisure Travel Group har nått en viktig milstolpe i sitt hållbarhetsarbete. Resekoncernen har fått sina klimatmål validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi), en oberoende instans som säkerställer att klimatmål ligger i linje med Parisavtalets klimatambitioner om att sträva efter att begränsa den globala uppvärmningen till under 1,5 grader jämfört med förindustriell tid. Särskilt fokuserar företaget på två centrala områden, flyg och hotell, som står för de största utsläppen.

Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande

I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.

White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande

Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye