Så ger man dricks i tolv populära turistländer i sommar
För att reda ut vad som är kutym att ge i dricks har Ving ställt frågan hur turisterna ska resonera när det gäller dricks, till sina guider i tolv av sommarens populäraste semesterländer. De kan naturligtvis inte göra en hundraprocentigt säker manual, men det är bra riktlinjer. Sedan ska man även väga in den service man får, eller inte får.
– I vissa länder är dricksen en viktig del av lönen och därför nästan obligatorisk, medan det i andra länder nästan är ett okänt begrepp. Du måste även anpassa dricksen efter den ekonomiska nivån i landet du är i. En servitör på en bra restaurang i Kroatien kommer sannolikt att bli något förvånad om hans dricks når den nivå man bör ge på till exempel Hotel Waldorf Astoria i New York, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.
Bulgarien (valuta: BGN - bulgarisk leva. 1 leva motsvarar drygt 5,65 kronor).
Städerskan: Ca 20 BGN per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 BGN per baggage.
Servitören: 5-10 procent om inte dricks är inräknat – annars rundar man av uppåt.
Taxichauffören: En leva eller två, men kom ihåg att pruta ordentligt för att få ett bra pris.
Frisören: Här rundar man av uppåt.
Kommentar: Bulgarien blir bättre och bättre då det gäller service – kanske tack vare att dricksen blivit en drivkraft för anställda i serviceföretag.
Cypern (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5-10 EUR per person och vecka
Piccolon: 1-2 euro per bagage. Men det är ovanligt med piccolos på Cypern.
Servitören: 5-10 procent av notan, men bara om man är nöjd med servicen.
Taxichauffören: De flesta kör med taxameter eller så betalar man ett fast pris man kommit överens om innan resan, ingen dricks.
Frisören: Vanligtvis ingen dricks.
Kommentar: Cypern är ett modernt EU-land, och de anställda i servicebranschen får rätt bra betalt. Men ingen säger ju nej till lite extra pengar om man gjort ett bra jobb.
England (valuta: pund. 1 pund motsvarar i dagsläget ca 12,50 kronor).
Städerskan: Ca 1 pund per natt. Piccolon: 2 pund per bagage.
Servitören: Om det inte redan är inkluderat i notan i form av serviceskatt ger man ca 10 procent. Alla anställda inom servicenäringen är sedan 2016 garanterade en lön på minst 7,20 pund per timme.
Taxichauffören: 10 procent.
Frisören: Ingenting eller max 1 pund.
Kommentar: I storstäderna är man mer försiktig med att ge dricks och på pubarna är det ovanligt att dricksa även om det naturligtvis är välkommet.
Frankrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Numera är det inte så vanligt att lägga dricks på hotellrummet om man inte fått extra god service.
Piccolon: 1-2 euro per bagage beroende på hotellets standard.
Servitören: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent på notan. Om man varit nöjd med servicen är det brukligt att lägga 1-2 euro extra.
Taxichauffören: Max 1 euro eller så rundar man av till närmaste euro.
Frisören: Som regel 1-2 euro.
Kommentar: All service är som regel inkluderad i priserna och man behöver inte lägga vissa procents dricks någonstans.
Grekland (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: ca 1 euro per person och natt.
Piccolon: Ca 1 euro per bagage, det är dock ovanligt med piccoloservice utanför Aten.
Servitören: Ungefär 10 procent av restaurangnotan, även om det är pålagt ”service charge”.
Taxichauffören: Få använder taxameter, gör därför upp om priset innan du kliver in i taxin. Föraren tar med max fyra passagerare. Det är relativt dyrt med taxi i Grekland och man rundar som regel av uppåt vid längre sträckor, i övrigt förväntar de sig ingen dricks.
Frisören: Ingen dricks.
Kommentar: Det är, som alla vet, fortsatt svåra tider i Grekland och är man nöjd med servicen så ska man såklart ge dricks.
Italien: (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: 1-2 euro per person och natt.
Piccolon: 1-2 euro per bagage.
Servitören: Service charge på 20 procent är som regel lagt på notan. Om man är mycket nöjd med mat och service kan man lägga några euro extra.
Taxichauffören: Förväntar sig inte dricks.
Frisören: Ingenting.
Kommentar: På bensinstationerna ger man 1-2 euro om man får hjälp att tvätta rutan eller kanske med att kolla luften i däcken.
Kroatien (valuta: HRK - kroatiska kuna. 1 HRK motsvarar ca 1,50 kronor).
Städerskan: Om du är nöjd ca 100 HRK per person och vecka.
Piccolon: 10-20 HRK per bagage.
Servitören: 5-10 procent av notan. Lägg dricksen i kontanter då kreditkortsanvändandet inte är lika utbrett som i andra europeiska länder.
Taxichauffören: Behövs ej.
Frisören: 10 HRK.
Kommentar: Kroaterna själva ger generellt inte dricks.
Portugal/Madeira (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: 0,5 euro per bagage.
Servitören: På turistorter, restauranger etc med hög kvalitet förväntas ca 5-10 procents dricks. På mer lokala ställen förväntas inte dricks.
Taxichauffören: Avrunda beloppet uppåt.
Frisören: Ca 1 euro.
Kommentar: Alla inom servicenäringen förväntar sig dricks, om än inte så mycket.
Spanien, inklusive Kanarieöarna (valuta: EUR- euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 euro per baggage.
Servitören: Har man bara druckit en kopp kaffe ger man ingenting, men på större restaurangnotor kan man ge några euro, beroende på storleken på notan och den service man fått.
Taxichauffören: Ingenting.
Frisören: 1-2 euro.
Kommentarer: Spanjorerna själva ger allt mindre dricks.
Turkiet (valuta: TRY - turkisk lira. 1 TRY motsvarar ca 2,15 kronor).
Städerskan: Ungefär 10 TRY per person och vecka.
Piccolon: Ungefär 2-3 TRY per väska, dock är det ovanligt med piccolos.
Servitören: Om man äter lunch på en enklare restaurang kan man avrunda uppåt eller lägga ca 5 procent. Vid middagar på lite finare restauranger är det brukligt att lägga 10-15 procent.
Taxichauffören: Kör som regel med fasta priser och det är bra att göra upp om priset för resan. Ungefär 2-3 TRY vid kortare sträckor.
Frisören: Kan ges vid större behandlingar.
Kommentar: Dricks ges inte per automatik, men exempelvis efter hur god maten var eller hur bra service man fått.
USA (valuta: USD - amerikanska dollar. 1 USD motsvarar ca 9,50 kronor).
Städerskan: 2-3 dollar per person och natt. Något mer på lyxhotell.
Piccolon: 1-2 dollar per bagage och lite mer om väskorna är tunga.
Servitören: Alla anställda förväntar sig dricks. Om man ger 10 procent betyder det att man inte varit nöjd, med 15 procent visar man att det var okej medan 20-25 procent betyder att man är mycket nöjd och fått en otroligt bra service. I storstäder räknas runt 20 procent som ”good tip”. Ett bra och enkelt tips är att dubbla dricksen på notan för att vara på den säkra sidan, det blir ungefär 18 procent. En bartender förväntar sig 1-2 dollar per drink.
Taxichauffören: 10-15 procent beroende på service. I New York kan du numera ange vilken dricks du vill ge när du betalar med kort. Att tänka på; När man åker från flygplatsen är det fast pris men något som ibland läggs på i t ex New York är tullavgiften som kan vara 9 dollar via vissa broar och tunnlar in till stan. Det är kutym att lägga 1 dollar per väska. Frisören: 15-20 procent. Kommentar: I vissa stater är det tillåtet att ha en minimilön till servitörer på omkring 7 dollar i timmen medan minimilönen i t.ex. New York har höjts till 15 dollar per timme. Det innebär att dricksen på många ställen är en väsentlig del av lönen. Om man är fler än sex personer i sällskapet är det vanligt att det läggs på 25 procent direkt på notan. På snabbmatställen, där det är självbetjäning, ger man normalt inte dricks. Om man går till tatueraren så förväntar de sig ca 10-20 procent i dricks medan skoputsaren vill ha 2-3 dollar.
Österrike (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 11,00 kronor).
Städerskan: 1 euro per person och natt.
Piccolon: 1 euro per bagage.
Servitören: Service charge är lagt på notan men om man är nöjd med servicen kan man runda upp med ett par - tre euro. På vägkrogar är service charge inkluderat.
Taxichauffören: Ca 10 procent.
Frisören: 5-10 procent.
Kommentar: Servicepersonal förväntar sig viss dricks. På t.ex. bemannade toaletter är det kutym att ge minst 0,5 euro per besök.
Den som bor på ett hotell med all Inklusive kan gärna tänka på att ge lite dricks till bar- och restaurangpersonalen i de länder där det är vanligt med dricks. Likaså kan det vara en god idé att ge ca halva drickssumman till städpersonalen redan i början av semestern. Det kan ge lite extraservice på rummet i form av en blomma eller liknande. Man bör ge dricksen i lokal valuta så att mottagaren inte behöver krångla med att försöka växla sina drickspengar på banken.
För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv
För ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving, tel 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se
Bilder
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”23.8.2024 08:37:02 CEST | Pressmeddelande
När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.
Skolstart och räntesänkning får svenska barnfamiljer att sukta efter nya ”reslov”21.8.2024 09:19:21 CEST | Pressmeddelande
Skolorna har knappt hunnit slå upp sina portar och semestrarna knappt avslutats innan svenskarna vill försäkra sig om en resa till varmare breddgrader, i synnerhet inför loven. Hos Sveriges största researrangör, Ving, har försäljningen av höstlovsresor ökat med 42 procent de senaste tre veckorna jämfört med veckorna dessförinnan och redan nu har 20 procent fler bokat en resa vecka 44 jämfört med i fjol. Gårdagens räntebesked fick dessutom resebokningarna att rusa. Ving såg direkt en ökning på 21 procent.
Nordic Leisure Travel Group inleder strategiskt samarbete med PREMIA Properties2.8.2024 07:57:34 CEST | Pressmeddelande
PREMIA Properties REIC och Nordic Leisure Travel Group (NLTG) har den 31 juli, 2024 undertecknat ett avtal där PREMIA kommer att förvärva hotellfastigheterna där NLTGs populära familjeanläggningar "Sunwing Kallithea Beach" på Rhodos samt "Sunwing Makrigialos & Ocean Beach Club" ("O.B.C.") på Kreta ligger. Köpeskillingen för transaktionen uppgår till €112 500 000.
Kasserade lakan och frotté från Vings hotell får nytt liv i ny produktserie18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Vings strävan att minska sitt klimatavtryck är en viktig del att hitta lösningar för återbruk av produkter som inte längre används, såsom handdukar och lakan. Ett samarbete har därför inletts med upcycling-företaget Reused Remade och tillsammans med dem kan Sveriges största researrangör nu för första gången ge kasserade hotelltextiler nytt liv i form av en helt ny produktserie med bla necessärer, totebag, tygväska och hårturban. Produkterna kommer att kunna köpas på Vings egna familje- och vuxenhotell från slutet på juli.
Ostadigare sommarväder skapar rusning efter resor11.6.2024 08:14:27 CEST | Pressmeddelande
Högsommartemperaturerna och solskenet som många svenskar vant sig vid under maj och början på juni ser nu att vara ett minne blott. Och i takt med att kvicksilvret dalat rejält de senaste dagarna med regn, åska och blåst som dragit in över landet kom reslusten som ett brev på posten. Sveriges största researrangör, Ving, vittnar om både en väder- och skatteåterbäringseffekt då försäljningen av resor i helgen ökade med hela 60 procent jämfört med samma tid i fjol.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum