
Olof Persson vill utveckla affärerna med Tyskland

– Tyskland är vår viktigaste exportmarknad, därför vill jag engagera mig i det tysk-svenska näringslivet och bidra till att utveckla det, säger Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo, som själv bott och arbetat i Tyskland under flera år.
På Tysk-Svenska Handelskammarens styrelsemöte i Frankfurt am Main överlämnade Lars G Josefsson, tidigare koncernchef för Vattenfall, ordförandeskapet efter åtta år till Olof Persson. Lars G Josefsson fortsätter som styrelseledamot.
Tysk-Svenska Handelskammaren är den största utlandshandelskammaren i Sverige med omkring 1200 medlemsföretag och över 50 medarbetare. Handelskammarens uppdrag är bilateralt och den verkar lika mycket för svenska företag som för tyska. Till Tysk-Svenska Handelskammarens kärnfrågor hör att öka kunskapen om affärskulturella skillnader samt tyska språkets betydelse för bättre handelsrelationer. Tyskland som står för 20 procent av EU:s BNP är Europas största, och världens fjärde största ekonomi.
– Vi vill öka kunskapen om den tyska marknaden bland svenska företag och hjälpa dem i sin exportsatsning, säger Olof Persson. Genom att lyckas i Tyskland har många svenska företag fått ekonomiska muskler att växa även utanför Europa. För många svenska underleverantörer till tyska exportföretag innebär det samtidigt att marknaden vidgas när de följer med sina kunder ut i världen.
Fakta tysk-svensk handel
Tyskland är Sveriges största handelspartner för både import och export, enligt SCB t o m juli 2012:
- 10,1 procent av Sveriges totala export går till Tyskland (9,8 procent till Norge).
- 17,3 procent av Sveriges totala import kommer från Tyskland (9,1 procent från Norge).
Mer information från SCB hittar du här.
Mer fakta om tysk-svensk handel hittar du på Tysk-Svenska Handelskammarens webbplats.
För mer information:
Malin Johansson, informationschef vid Tysk-Svenska Handelskammaren, tel 08-665 18 64 eller 0701-043745, malin.johansson@handelskammer.se
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Tysk-Svenska Handelskammaren