Tysk-Svenska Handelskammaren

Tyska viktigt i arbetslivet

Dela
Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren märks ett ökat intresse att lära sig tyska inom svenskt näringsliv.

Bland svenska sjundeklassare har spanska ersatt tyska som det mest populära andraspråk. Ekot rapporterade igår om att bristen på tyskspråkiga personer särskilt märks inom turistbranschen, som behöver rekrytera språkkunniga medarbetare.

Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren märks en klar tendens bland anställda på svenska företag att lära sig affärstyska och tysk affärskultur.

– Vi ser att behovet av att kunna tala tyska först blir tydligt när man kommit ut i arbetslivet, säger Ninni Löwgren, chef för avdelningen Business Consulting på Tysk-Svenska Handelskammaren. Bakgrunden till det är framförallt att Tyskland är vår viktigaste handelspartner och genom språket får man även förståelse för affärskulturen. Du kan helt enkelt göra bättre affärer om du är interkulturellt bevandrad.

Genom Svensk-tyska Språkfonden, som förvaltas av Tysk-Svenska Handelskammaren, får årligen mellan 80 och 100 stipendiater möjlighet att delta i en 2-veckors intensivkurs i affärstyska och tysk affärskultur direkt på plats i Tyskland. Tendensen är att fler personer i ledande befattning i näringslivet söker språkkurserna, vilket tyder på att tyska är viktigt för företagens internationella relationer.'

Sök språkstipendier hos Svensk-tyska Språkfonden
Företagsanpassade kurser i skillnader mellan tysk respektive svensk kultur
Till intervjun med Ninni Löwgren (på tyska)

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren
Box 27104
102 52 Stockholm

+46-8-665 18 00http://www.handelskammer.se

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige

Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye