
Tyska viktigt i arbetslivet
Bland svenska sjundeklassare har spanska ersatt tyska som det mest populära andraspråk. Ekot rapporterade igår om att bristen på tyskspråkiga personer särskilt märks inom turistbranschen, som behöver rekrytera språkkunniga medarbetare.
Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren märks en klar tendens bland anställda på svenska företag att lära sig affärstyska och tysk affärskultur.
– Vi ser att behovet av att kunna tala tyska först blir tydligt när man kommit ut i arbetslivet, säger Ninni Löwgren, chef för avdelningen Business Consulting på Tysk-Svenska Handelskammaren. Bakgrunden till det är framförallt att Tyskland är vår viktigaste handelspartner och genom språket får man även förståelse för affärskulturen. Du kan helt enkelt göra bättre affärer om du är interkulturellt bevandrad.
Genom Svensk-tyska Språkfonden, som förvaltas av Tysk-Svenska Handelskammaren, får årligen mellan 80 och 100 stipendiater möjlighet att delta i en 2-veckors intensivkurs i affärstyska och tysk affärskultur direkt på plats i Tyskland. Tendensen är att fler personer i ledande befattning i näringslivet söker språkkurserna, vilket tyder på att tyska är viktigt för företagens internationella relationer.'
Sök språkstipendier hos Svensk-tyska Språkfonden
Företagsanpassade kurser i skillnader mellan tysk respektive svensk kultur
Till intervjun med Ninni Löwgren (på tyska)
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:08-665 18 64malin.johansson@handelskammer.seDokument
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren