Hogia AB

Hogia digitaliserar engelsk terminal

Dela
RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.  Bild: Peel Ports
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till. Bild: Peel Ports

–Med Hogias terminalsystem kan vi utföra transportuppdrag effektivare och med högre kvalitet på vår service. Det banar väg för den kapacitetsökning vi måste uppnå för att möta den stadigt ökande efterfrågan på godstransporter och vara beredd på resultatet av Brexit, säger Adrian Colquitt, chef för RoRo på Peel Ports Group.

Hogias terminalsystem Terminal Operating System skapar en gemensam plattform för alla aktörer som är verksamma inom terminalen och digitaliserar hanteringen av ett transportuppdrag. Terminalsystemet har öppna gränssnitt och kan lätt integreras med andra system såsom rederiernas bokningssystem. Med all bokningsinformation i terminalsystemet kan godset som anländer med lastbil lätt identifieras och tilldelas en plats i terminalen. När det är dags för lastning och lossning skapas arbetsorder som automatiskt skickas till truckförarna som utför arbetet. Systemet kan när som helst generera statistik över alla utförda arbetsmoment och ge en översikt över terminalens totala godshantering.

Många av de arbetsmoment som förut gjordes manuellt med pappersunderlag kan nu digitaliseras och delvis automatiseras. Alla aktörer har tillgång till samma information och kan lätt se status eller uppdatera informationen om varje enskilt transportuppdrag, vilket innebär mindre stress och ökad kontroll för personalen. Tidigare kommunicerades till exempel arbetsorder muntligt till truckförarna, vilket ibland kunde leda till missförstånd eller svårigheter att uppfatta vad som sades. Nu har alla förarna tillgång till samma information i sina mobila enheter och anger själva status på de order som de verkställer.

– Det här är början på ett långt partnerskap där vi succesivt kommer att digitalisera deras arbetsprocesser. Vi ser fram emot att hjälpa Heysham Port Ltd att utveckla och effektivisera sin verksamhet, säger Lars Tingström bolagschef för Hogia Logistics Systems AB

Den 27 juni, 2018

Mer information

Heysham Port Ltd är en del av Peel Ports Group som inkluderar flertalet hamnar i Storbritannien och Irland. Terminalen i Heysham är öppen dygnet runt och hanterar över 300 000 fraktenheter varje år. Tre färjerederier kör sammanlagt sju färjor dagligen på fyror olika turer. Läs mer på www.peelports.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.  Bild: Peel Ports
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till. Bild: Peel Ports
Ladda ned bild

Länkar

Om

Hogia AB
Hogia AB



Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem.
Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Följ Hogia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hogia AB

Hogia levererar trafikinformation till Stockholms stadsbussar22.9.2022 10:01:16 CEST | Pressmeddelande

Hogia ska leverera ett informationssystem till Keolis, en av de största bussoperatörerna i Stockholms stad. Systemet kommer att förse trafikledning, planerare och resenärer med trafikinformation i realtid. Avtalet innefattar 350 bussar som i sin tur transporterar en halv miljon resenärer per dag. Systemet ska hjälpa bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

Hur kan kommunikation mellan elever och lärare förenklas?25.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Två Chalmersstudenter har utvecklat en ny lärplattform för studier i matematik, teknik och fysik på högskolenivå. Lärare och studenter får en gemensam utbildningsmiljö och tillgång till samma information. Studenter får därmed lika förutsättningar i sitt lärande, oavsett geografisk placering och individuell kunskapsnivå. De belönas nu med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye