Anpassning till EU-regler sänker trafiksäkerheten
Sverige har varit en föregångare när det gäller krav om dagsbelysning på bilar. Redan 1997 infördes regler som krävde varselljus eller halvljus framtill och också ljus baktill. I samband med att enhetliga regler inom EU trädde i kraft 2011 försvann kravet om dagsbelysning baktill för svensk del.
- Självfallet är det positivt att EU i stora delar fått en bättre trafiksäkerhet med de nya reglerna men det är självfallet orimligt att det ska ske på några länders bekostnad. Det är dags för EU att ta nästa positiva steg för ökad trafiksäkerhet genom att införa bakljuskrav även dagtid. Tills detta är infört måste varje land få gå före och införa eller återinföra kravet säger Fredrik Daveby, VD på Motormännen.
Alla bilförare kan manuellt se till att belysningen är påslagen baktill genom att alltid ha halvljuset på även dagtid. Det är något som Motormännen rekommenderar även om man har automatisk inställning av ljuset i sin bil.
- Automatinställningarna är inte tillräckligt precisa. Mörka höstdagar och vid korta tunnelkörningar fungerar de inte alls. Vår rekommendation är därför att ta för vana att slå på halvljuset. Det är en billig livförsäkring understryker Fredrik Daveby.
Ett bärande argument för att inte införa belysningskrav baktill på bilarna inom EU från 2011 var miljöskäl. Med den dåvarande tekniken uppskattades bränsleförbrukningen kunna påverkas med tiondelar av procent. Med dagens moderna ledteknik är dock energiåtgången helt försumbar.
- Kan vi rädda ett enda liv eller undvika ett antal wiplashskador, som ofta blir följden av påkörningar bakifrån, så är det värt en regelskärpning avslutar Fredrik Daveby.
För mer information:
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se
08-690 38 51, 070-343 55 99
Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum