Heta STCC-utmaningar för Kristofferssons team

Volkswagen-teamet har fått slita hårt under två första deltävlingarna, men trots jobbiga förutsättningar leder Hugo Nerman JSM medan Johan Kristoffersson är trea i seniormästerskapet med vittring på bättre placering.
- Vi vill naturligtvis plocka poäng av egen kraft, men hittills kan vi konstatera att vi är bra med tack vare att våra konkurrenter inte varit hundraprocentiga i sitt jobb, menar Tommy Kristoffersson.
Stallchefen är så här långt framför allt nöjd med Johan Kristofferssons insats, men vill ha ut mer även av Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson.
- Johan har gjort det riktigt bra, men juniorerna har inte riktigt nått upp till den kapacitet vi vet att de har. Det blir ett fokus för teamet att lyfta dem en nivå.
Men med 73 poäng leder alltså ändå Hugo Nerman JSM-tabellen, hela femton före Philip Morin, en följd av att juniorerna har egna poäng att kämpa om och att Nerman har sett till att ta sig i mål i varje race.
- Det gäller att ha en hög lägstanivå, men man vill ju också åt de där stora poängen längst fram. Mitt mål är förstås att försvara och helst utöka min ledning, säger den småländske skåningen Nerman.
I seniormästerskapets tabell har Hugo fjorton poäng, något han inte är lika tillfreds med.
- Jag har haft bra pace och inställningar, men resultaten visar inte vad jag kan leverera, så det är lite delade känslor.
Även den andre junioren, Nicklas Oscarsson, är revanschsugen.
- Teamet fungerar bra, men jag har inte känt mig bekväm med bilen så som jag har haft den.
Oscarsson gör därför en del förändringar till starten på Falkenberg.
- En bana som är jättesvår att köra om på. Man får brotta sig fram, men det brukar gå rätt så bra där.
Johan Kristoffersson byter sin Polo R Supercar och en bejublad seger vid VM-rallycrossen i Höljes mot racingbilen, en Golf GTI TCR.
- Ner på jorden och in i SM istället, konstaterar Kristoffersson, som vet att racehelgen är viktig från första sekund.
- Det viktigaste av allt blir kvalet. Det är där vi kan utmana ordentligt om vi kan få till ett riktigt knallvarv, menar Johan som ligger trea i mästerskapet med sina 57 poäng.
På Anderstorp kunde en lätt frustrerad Kristoffersson konstatera att han blev frånåkt på de långa raksträckorna. Falkenberg är också en snabb runda, men med delvis annan karaktär.
- En ganska okomplicerad bana, men just där ligger utmaningen, hur man ska kunna vara snabbare än konkurrenterna trots att det inte finns så mycket man kan påverka, konstaterar galjonsfiguren i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.
En annan utmaning ligger i risken för punkteringar. Kombinationen med många högersvängar i hög fart och sommarväder var avgörande under förra årets tävlingar på Falkenberg.
- Asfalten blir varm och det är hård belastning på vänster framhjul. Hur stor risk ska man vara beredd att ta med camber och däcktryck?
Tommy Kristoffersson har härmed formulerat helgens nyckelfråga.
- Jag tror vi har löst det problemet, svarar Johan Kristoffersson, som tog hem sista racet förra året.
Det andra racet 2017 vanns av Fredrik Ekblom, då i Volkswagen Dealer Team, men i år hos WestCoast Racing. Närkingen Ekblom var enda Volkswagen-förare på pallen på Anderstorp och kommer nu till en av sina absoluta favoritslingor.
- Kort, snabb och rolig bana där jag har gjort många fina resultat och den har även passat WestCoast bra genom åren.
Ekblom är också ytterst medveten om risken för punkteringar och kraschade i ledning förra året.
- Det är svårt att dra gränsen. Vi vet hur vi ska göra för att åka fortare, men då gäller det att inte få punka.
Ekblom har sällskap i sitt team av syskonen Jessica och Andreas Bäckman, där den sistnämnde ligger delad trea i juniormästerskapet.
Lestrup Racing Team har sin främsta position genom Andreas Wernersson, fyra i seniormästerskapet och matchar även Oliver Söderström i sin besättning.
För Micke Kågered Racing startar Andreas Ahlberg och Oskar Krüger.
Västkustloppet STCC på Falkenbergs Motorbana 7-8 juli
Lördag
9:00 Test 1
13:30 Test 2
16:45 Q 1
17:10 Q 2
Söndag
13:00 Race 1
15:20 Race 2
STCC sänds på C More från kl 14:00 på söndag.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum