Antalet dödade i trafiken sjunker inte längre
– När vi så tydligt tappar mark i trafiksäkerhetsarbetet måste man ställa sig frågande till varför riksdagen dröjer med att förbjuda rattsurf, varför trafikpolisen nedmonteras, varför Transportstyrelsen anser att besiktningsperioderna bör glesas ut och varför E20, huvudleden mellan våra två största städer, fortfarande saknar mötesseparering och fortfarande är den vägsträcka som skördar flest liv, säger Erik Kjellin.
Nollvisionen säger att ingen ska dö eller skadas svårt i vägtrafiken. Arbetet med visionen är uppbyggt på kvantifierade mål som ska nås på vägen. Nuvarande etappmål innebär att antalet omkomna i vägtrafiken ska halveras mellan 2007-2020 och allvarligt skadade ska minska med 25 procent under samma period, vilket innebär högst 220 omkomna och 4000 allvarligt skadade 2020.
– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige har varit en framgångssaga och arbetssättet har spridits internationellt, men vi har nu tappat takten och nått en platå där siffrorna inte längre sjunker, säger Erik Kjellin.
Utvecklingen har varit positiv för skyddade trafikanter, men negativ för oskyddade trafikanter. 2010 passerade antalet allvarligt skadade cyklister allvarligt skadade bilister och efter det har glappet fortsatt att öka mellan trafikslagen.
– Vi ville se ökad cykling i samhället, men fler på cykel får inte leda till fler skadade i trafiken, därför krävs rejäla krafttag och insatserna måste främst riktas in på de oskyddade trafikanterna. De åtgärder som är planerade till 2020 ger ingen effekt på denna grupp, avslutar Erik Kjellin.
Nyckelord
Kontakter
Erik Kjellintrafiksäkerhetsansvarig
Tel:070-355 59 39erik.kjellin@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seLänkar
Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum