Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Hjulskiftestiderna närmar sig, och det är dags för en del bilister att köpa nya sommardäck. M Sveriges medlemstidning Motor har testat dem, och avslöjar vilka däck som presterar bäst – och vilka som bör undvikas. Testet omfattar 16 däck i dimensionen 225/40 R18 vilken är vanlig på bilar i mellanklass som Volkswagen Golf. Testet inkluderar bromssträckor, vattenplaning, stabilitet och miljöpåverkan.
– Det är avgörande att ta del av oberoende testresultat för att göra rätt val. Och tvärt emot magkänslan kan det vara mer ekonomiskt att köpa dyrare däck eftersom de ofta håller längre, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
2024 visade M Sveriges däcktest att det var möjligt att spara 10 000 kronor på att välja dyrare däck med längre livslängd. Billigare däck skulle kräva fler skiften och två extra omgångar nya däck under samma körsträcka.
Testvinnarna
De däck som presterade bäst i testet kombinerar hög säkerhet med lång livslängd och komfort:
- Continental SportContact 7 – Testvinnare med överlägset grepp och stabilitet.
- Bridgestone Potenza Sport – Presterar på topp, utmärkt bromsförmåga.
- Michelin Pilot Sport 5 – Balanserar säkerhet och miljöprestanda väl.
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – Hög säkerhet och lång livslängd.
Däck med både styrkor och svagheter
Vissa däck presterade bra i vissa kategorier men hade tydliga nackdelar:
- Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107 och Firestone Firehawk Sport – Bra prestanda men sämre livslängd.
- Falken Azenis FK520 och Nexen N Fera Sport – Kort bromssträcka men sämre betyg vad gäller komfort.
- Dunlop Sport Maxx RT2 – Trygga egenskaper men slits snabbare än många konkurrenter.
- Toyo Proxes Sport 2 – Stabilt på torra vägar, men kort livslängd.
Däcken du bör undvika
Testet avslöjade två däck med allvarliga brister:
- Norauto Prevensys 4 – Dålig kontroll vid höga hastigheter.
- Doublecoin DC-100 – Mycket långa bromssträckor, upp till 17 meter längre än de bästa däcken i testet.
M Sveriges råd om sommardäck
- Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträcka och övriga köregenskaper försämras avsevärt.
- Spara pengar – strunta i däckhotellet.
- Det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge.
- Ta del av oberoende däcktester när du ska välja däck.
Testet har genomförts i samarbete med M Sveriges systerorganisation ADAC i Tyskland.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
Unga i trafiken – föräldrar måste ta större ansvar när utbildningen brister13.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En stor mängd 15-åringar rör sig i trafiken med moped, mopedbil eller A-traktor. Det ökar deras möjligheter och friheter men är förenat med risker. – Förarutbildningen är inte tillräcklig för att unga ska kunna färdas säkert i trafiken. Därför måste föräldrar ta en mer aktiv roll i deras utbildning, säger Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum