Kristoffersson och Nerman försvarade sina positioner

Helgen fick en dramatisk inledning när himlen öppnade sig precis till lördagens kval. Torkperioden upphörde tillfälligt och blötlade Falkenbergs motorbana, vilket förstås skapade chansartade förutsättningar.
- Vi hade tempo för pole på kvalet, men fick inte ut det sista av däcken, summerade teamchefen Tommy Kristoffersson.
Johan Kristoffersson fick nöja sig med tredje plats och tre kvalpoäng, medan Hugo Nerman kvalade in som sjua.
I första racet fick Kristoffersson en kanonstart från tredje rutan. Robert Dahlgren, i pole position missade totalt, men det fanns inte utrymme för Johan att smita förbi. Istället blev det en jakt bakom Andreas Wernersson, en kamp som Johan avgjorde med en snygg manöver i chikanen. Trots ett tappert försök gick det inte att komma ikapp Robert Dahlgren, men Johan var ändå nöjd med loppet och sin Golf GTI TCR.
- Roligt race. Jag hade bra pace och kände att det gick att jobba på bra med bilen, konstaterade Johan.
De båda andra förarna i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson, hade en egen kamp längre ner i fältet. Nerman tog trettonde plats före Oscarsson.
I andra racet hade Hugo Nerman bästa utgångsläget. Den omvända startordningen gav honom ruta nummer fyra, något som han tyvärr inte kunde utnyttja i starten.
- Den var katastrofal, men sedan körde jag upp mig med många fina omkörningar, konstaterade Nerman, som arbetade sig genom fältet, och inte minst, försvarade sig mot värste JSM-konkurrenten Philip Morin.
Till sist blev det en femteplats för Nerman, hittills bästa resultatet i STCC-karriären.
- Jag vill ännu längre fram, men det kommer, lovade Nerman, som också fick beröm av chefen.
- Han har haft en lite stökig inledning, men nu körde han så som jag har föreställt mig att han ska göra. Det här är hans rätta nivå, menade Tommy Kristoffersson.
Nermans 25 poäng i JSM innebär också att han försvarar sin ledning i den klassen, totalt 113 poäng mot 101 för Philip Morin.
- Det är bra med tanke på det sämre kvalet jag hade, tyckte Nerman.
För Johan Kristoffersson blev det andra racet en riktig berg-och-dalbana. Från sin åttonde position jobbade han sig uppåt med hjälp av en del ögongodis för racingfantaster.
- Omkörningen av Micke Ohlsson var rejält hårig. Vi kom med fyrhjulssladd båda två, berättade Johan.
Kristofferson tog sig upp på andra plats och hade rejält häng på Mattias Andersson i täten.
- Jag körde absolut allt jag orkade!
Då kom punkteringen och det kunde ha slutat riktigt illa om det inte varit för Johans allround-kunskaper inom bilkörning.
- Det var väldigt nära. Hade jag inte haft handbromsen kunde det ha blivit en rejäl krasch in i räcket.
Punkteringsrisken i det varma vädret på Falkenbergs-banan var förstås välkänd sedan tidigare, men Tommy Kristoffersson kunde ändå inte klandra Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-stjärnans satsning.
- Vi ligger där vi ligger i tabellen och har inget val. Vi måste satsa framåt.
Kristoffersson tycker också att man gjorde det som gick för att undvika punktering.
- Vi hade väldigt konservativa hjulinställningar, precis det som rekommenderas, men materialet räcker inte till.
Nicklas Oscarsson bröt också med punktering, något som Fredrik Ekblom slapp den här gången.
- Jag hade en sån här på Falkenberg förra året. Man vet inte hur mycket man ska våga luta sig på vänster framhjul. Samtidigt vill man ju attackera och gå för seger.
Någon seger blev det inte för WestCoast Racing och Ekblom, men väl en andraplats i andra racet.
- Bilen har fungerat bra hela helgen, men vi var inte så snabba som vi trodde i kvalet. Till andra racet fungerade det bättre, konstaterade Ekblom, som ligger femma i mästerskapet med sina 73 poäng.
En som spelade sina kort säkert var Lestrup Racing Teams Andreas Wernersson. Med två fjärdeplatser tog han sig upp på en total andraplats i mästerskapet med totalt 80 poäng.
- Vi ville inte att Andreas skulle ta några stora risker. Det lönar sig att ta bilen i mål, sammanfattade stallchefen Fredrik Lestrup.
Även Oliver Söderström fick till det efter en del motgångar. Efter att ha brutit första racet blev det en fin åttondeplats i andra racet.
Poäng också till ytterligare en Golf GTI TCR-förare genom Andreas Bäckmans tiondeplats i första racet, där WestCoast Racing-föraren också var tvåa bland juniorerna.
STCC Falkenberg
Förarmästerskapet
1. Robert Dahlgren 111 poäng
2. Andreas Wernersson 80 p
3. Johan Kristoffersson 78 p
4. Daniel Haglöf 77 p
5. Fredrik Ekblom 73p
Juniormästerskapet
1. Hugo Nerman 113 poäng
2. Philip Morin 101 p
3. Andreas Bäckman 87 p
Teammästerskapet
1. PWR Racing 188 poäng
2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 102 p
3. Lestrup Racing Team 90 p
4. WestCoast Racing 80 p
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum