3 av 4 byggföretag tvingas tacka nej till jobb på grund av brist på arbetskraft

Enligt Byggföretagens senaste Byggbarometer har 88 procent av byggföretag verksamma i Sverige svårt att få tag på arbetskraft. Bristen på arbetskraft leder till färre affärer. 75 procent av byggföretagen säger att de tackat nej till jobb för att de inte haft tillräckligt med personal eller rätt kompetenser.

-Det blir väldigt svårt att bygga utan yrkesarbetare. De är helt centrala personerna på ett bygge. Med bristen på yrkesarbetare blir det väldigt svårt att genomföra alla de projekt som är planerade och som så väl behövs, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.

Nu kräver Byggföretagen åtgärder.

-Det här måste åtgärdas snabbt. Vi behöver få till stånd korta vuxenutbildningar på ett år till murare, golvläggare, plattsättare, väg- och anläggningsarbetare mm. Vi behöver åtgärder nu, säger Byggföretagens Elin Kebert.

Byggbarometern genomfördes under maj 2022. Sammanlagt svarade 586 av Byggföretagens medlemmar på undersökningen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.