Svenska trafikpolisen på väg att läggas ner varnar Motormännen
– En nedmontering av trafikpolisen betyder att specialistkunskaper försvinner från kåren. Exempelvis är risken stor att kunnande om hur den tunga trafiken kontrolleras och med mindre resurser så blir det ofta sådana uppgifter som läggs åt sidan och det är mycket olyckligt för trafiksäkerheten, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
Med färre trafikpoliser blir inte lika många uppgifter utförda. Polisen har de senaste åren kraftigt prioriterat ner arbetet mot rattonykterhet, åtminstone när det gäller antalet nykterhetskontroller. 2008 genomfördes 2 707 302 så kallade blås. 2014 hade antalet minskat med 733 390 till 1 973 912 stycken. Nedgången beror inte på att polisen har blivit skickligare på att hitta rattfylleristerna, utan snare på resursbristen. 2008 var träffandelen 6,96 per 1 000 blås och 2014 var träffandelen 6,98, vilket är en liten skillnad.
– Det är viktigt att det finns riktiga trafikpoliser som vet hur man bekämpar trafikbrott som exempelvis rattfylla och det gör man bäst med synlig polisövervakningen och den måste öka. Det är stor upptäcktsrisk som gör att färre kör alkoholpåverkade, men övervakningen ska vara oförutsägbar, svår att undvika och spridd över vägnätet. Då blir den effektiv, men det kräver mer resurser och fler trafikpoliser, säger Fredrik Daveby.
Trafiksäkerheten i Sverige går framåt och färre än någonsin tidigare dör i trafiken. Den svenska bilparken förnyas ständigt och blir säkrare hela tiden. Samma sak är det med vårt vägnät som byggs om där det behövs och många vägar blir mittseparerade, även om det skulle behöva göras mer och snabbare. Det blir fler trafikkameror och de bidrar till att hastigheten sänks, men det ersätter inte riktiga trafikpoliser.
– Synliga poliser är viktiga i trafiken. Människor skärper till sig när de ser en polis och kör lugnare. Vi ser att efterlevnaden av trafikreglerna är dålig på våra vägar och att många fler kör aggressivare idag än tidigare. Att då fortsätta minska antalet trafikpoliser på våra vägar tycker vi är fel. Vi behöver snarare fler synliga trafikpoliser för det vet vi har en lugnande effekt på trafikanterna, avslutar Fredrik Daveby.
Minskningen av antalet trafikpoliser per region mellan 2010 och 2015
Polisregion Bergslagen – 45 %
Polisregion Mitt – 18 %
Polisregion Nord – 32 %
Polisregion Stockholm – 21 %
Polisregion Syd – 22 %
Polisregion Väst – 18 %
Polisregion Öst – 27 %
Samtliga regioner – 25 %
Källa: Polisen
För mer information:
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se
08-690 38 51, 070-343 55 99
Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum