Ny undersökning visar kvalitén på svenska vägarna – län för län
– Granskningen visar att vi har en förhållandevis hög standard på det statliga vägnätet, men också att Sverige är ett delat land. Samtliga län norr om Dalälven har en sämre kvalitet på det statliga vägnätet än något län söder om Dalälven. Ska vi ha en levande landsbygd måste det också satsas på vägarna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Undersökningen har tittat på skrovligheten i vägbanan genom att använda vibrationssensorn som finns inbyggd i smartphones. Hög vägstandard har stor betydelse för såväl framkomlighet som trafiksäkerhet. Skrovlig vägyta leder till försvårad vinterväghållning och vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare. Undersökningen har fokuserat på Europa- och riksvägar där en god kvalitet förväntas, Vi har även granskat en stor del av länsvägnätet.
– En jämförelse mellan standarden på de statliga vägarna och antalet omkomna i trafikolyckor under perioden 2003–2013 visar på ett tydligt samband. De län med flest trafikdöda i förhållande till befolkningen finns i norra Sverige, men även i Kalmar och delar av Västra Götalands, främst gamla Skaraborg. Det är också de län som har de sämsta vägarna enligt undersökningen, säger Erik Kjellin.
Bortsett från trafiksäkerhet handlar det också om komfort. En dålig väg bullrar, är obehaglig att köra på och kan leda till förtretliga skador på din bil. I Sverige sker nio av tio resor på vägar. 80 procent av allt gods som transporteras fraktas på lastbil. Bra vägar är inte minst en förutsättning för att människor ska kunna bo kvar på landsbygden och pendla till arbete i städerna. Även om de statliga svenska vägarna i en internationell jämförelse har en förhållandevis hög standard, finns stora geografiska skillnader.
– Risken för att råka ut för en singelolycka ökar med upp till 50 procent på ojämna vägar. Statistik för de senaste tio åren visar att antalet omkomna i trafikolyckor är tre gånger större i Jämtland än i Stockholm i förhållande till antalet invånare. Bra vägar minskar riskerna för olyckor, men det är inte bara på grund av att vägarna sämre. Det finns även andra viktiga förklaringar som skillnader i kollektivtrafikutbud, polistäthet och attityder, avlutar Erik Kjellin.
Kartläggningen har skett i samverkan med Roadroid. Ett företag som erbjuder verktyg för att mäta vägojämnhet med hjälp av smartphones.
Rapporten redovisar vägkvaliteten i varje län.
Samtliga länsavsnitt innehåller:
- Länets riksvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
- Länets länsvägar, rangordnade från sämsta till bästa.
- Kvaliteten på det statliga vägnätet i länet i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
- Kvaliteten på länets riksvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
- Kvaliteten på länets länsvägnät i jämförelse med medeltalet för Sveriges län.
Lokala kontaktpersoner.
Klubb/län Kontaktperson Telefon
Dalarnas län Lennart Kjellin 073-801 81 69
Gotlands län Göran Erickson 070-267 58 53
Gävleborgs län Lennart Kjellin 073-801 81 69
Halland Lennart Svensson 070-895 51 99
Jämtland Stig-Björn Sundell 070-632 03 96
Jönköpings län Leif Tellfjord 070-544 36 48
Kalmar/Öland Björn Lorentzon 070-397 64 74
Kronobergs län Björn Lorentzon 070-397 64 74
Skåne län
Nordvästra Skåne Lennart Svensson 070-895 51 99
Sydvästra Skåne Lars-Olof Olsson 070-668 54 10
Östra Skåne Stefan Fransson 070-952 10 30
Stockholm Jan Björklund 070-549 63 29
Södermanlands län Gustav Johansson 070-536 06 80
Uppsala län Jan Björklund 070-549 63 29
Västerbottens län Christer Nyberg 070-349 91 96
Västernorrlands län Rune Larsson 070-653 38 05
Västmanlands län Lennart Kjellin 073-801 81 69
Västra Götalands län
Skaraborg Ulla-Britt Hagström 070-555 39 43
Göteborg Lennart Söderberg 073-219 87 02
Örebro län Lars Andersson 073-386 54 16
Östergötlands län Jan Björklund 070-549 63 29
Resultat saknas för Bleking, Värmland och Norrbottens län.
https://www.motormannen.se/vaggranskning/
Bilagor
Vägkvalitetsrapport - En granskning av Sveriges vägnät, län för län
Interaktiv karta – granskning av 92 000 km väg
https://roadroid.cartodb.com/viz/d6a6a146-f704-11e3-ab6d-0edbca4b5057/public_map
Interaktiv karta – vägkvaliteten i Sveriges kommuner.
http://roadroid.cartodb.com/viz/b7de6ea4-7703-11e4-9f55-0e853d047bba/public_map
För mer information:
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se,
08-690 38 51, 070-343 55 99
Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig, erik.kjellin@motormannen.se
08-690 38 33, 070-355 59 39
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum