Motormännens tre första krav på nya infrastrukturministern
1. Ökade väganslag för säkrare vägar!
I Sverige finns cirka 200 mil 80- eller 90-väg som är mycket olycksdrabbad och saknar mittseparering. Mittseparering minskar risken för dödliga olyckor med 80 procent. Motormännen vill se en kraftfull ökning av väganslagen för att därmed ytterligare minska antalet skadade och döda i trafiken.
Antalet omkomna i trafiken minskar ständigt och är nu nere på de lägsta nivåerna sedan bilen fick sitt verkliga genombrott efter andra världskriget. Det är dock en utveckling som inte ser likadan ut i hela landet. Det finns många vägar med dålig standard och ett eftersatt underhåll. E10 i norra Sverige är ett exempel på väg som måste förbättras omgående. Motormännen förutsätter också att besluten om att göra E20 genom Västra Götaland mittseparerad ligger fast. Det är också viktigt att bygget Förbifart Stockholm återupptas så fort som möjligt.
2. Subventioner – för miljöns skull!
Sveriges politiker måste göra mer för att stimulera fram en miljövänligare fordonsflotta. Det behövs bland annat stimulanser för att fler ska våga välja en elbil. Åtgärder som underlättar för fastighetsägare för att anlägga laddstolpar och annan infrastruktur för elbilar måste påskyndas. Gratis parkering och undantag från trängselskatter för miljöbilar är andra viktiga stimulanser för att minska transportsektorns utsläpp måste undersökas. Långsiktiga spelregler för biltillverkare och bilister måste skapas.
3. Inför en sms-lag nu!
Under den förra mandatperioden välkomnade Motormännen den dåvarande oppositionens krav om att ta fram en tydlig lag som reglerar mobiltelefonanvändningen i bil. Nu måste Sveriges trafikanter få tydlig lag som gör våra vägar säkrare. Den nya regeln i trafikförordningen räcker inte. Skrivningen är för otydlig. Lagar som stiftas måste vara tydliga – både för den som ska övervaka lagarna och den som ska rätta sig efter dem. Det ska vara ett tydligt förbud mot sms och användandet av handhållen mobiltelefon samtidigt som man kör bil. Förbudet ska skicka en tydlig signal och få trafikanterna att ändra sitt beteende. En tydlig lag kommer att minska antalet dödade och skadade i trafiken. Så vi uppmanar dig att skyndsamt ta fram detta.
Fri rörlighet, mobilitet för alla, är ett grundläggande kännetecken för det moderna, demokratiska samhället. Bilen har en central och avgörande roll för allas tillgång till individuell mobilitet och fri rörlighet oavsett inkomst och boendeort. Givetvis i samspel med en utbyggd och väl fungerande kollektivtrafik där det är möjligt. Motormännen bidrar gärna till en konstruktiv dialog för att uppnå detta.
Fredrik Daveby, vd Motormännen
För mer information:
Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52
Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se
08-690 38 51, 070-343 55 99
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum