De 10 farligaste vägarna i jultrafiken
– Här har vi svart på vitt att det finns många väger som inte håller standarden rent trafiksäkerhetsmässigt, och det är mycket allvarligt. De här vägarna måste prioriteras så att de trafikfarliga avsnitten byggs bort, säger Maria Spetz, vd på Motormännen.
Enligt beräkningar från försäkringsbolaget If befinner sig runt två miljoner människor ute på de svenska vägarna under julhelgen. Ungefär 70 % av resorna görs med bil när svenskarna ska besöka släkt och vänner. Många av dessa resor sker på vägar som inte är mötesseparerade, dessutom är flera av vägarna som trafikeras under jul- och nyårshelgen inte dimensionerade för denna stora trafikmängd. I vinterturistområdena Dalarna, Jämtland, Härjedalen och Västerbotten, finns flera av vägarna, till exempel E16, E14 och E12 där trafiken ökar kraftigt. Men även delar av E20 genom gamla Skaraborgs län som rankas som en av Sveriges farligaste vägar av Motormännen, väntas bli mycket trafikerad under de kommande helgerna.
Där det är möjligt att välja säkra motorvägar eller 2+1-vägar med mitträcke så ska man göra det för där risken för svåra olyckor är mindre. För att minska riskerna i jul och nyårstrafiken så rekommenderar Motormännen att man planerar sin resväg noga.
– Som bilist kan man minska riskerna att råka ut för en trafikolycka. Mina tips är att börja resan i tid, hålla hastighetsbegränsningarna och anpassa hastigheten till rådande väglag. Man bör dessutom vara utvilad, om man ska åka en längre distans ska man planera in pauser och fikastopp, och absolut inte försöka sträckköra. Det försämrar koncentrationen, vilket ökar riskerna att hamna i en olycka, avslutar Maria Spetz.
Vägar som man bör ta det extra försiktigt på i jul och nyår (delar av vägarna, se bifogad karta).
E14, E10, E22 genom Kalmar län, E45, E16, Väg 70, Väg 26, E12, E20 och Väg 84.
Totalt kommer 975 personer att få personskador, och 25 personer kommer att dödas i trafiken under de kommande storhelgerna. Perioden är beräknad från den 20:e december till den 12:e januari och bygger på ett snitt de senaste tio åren. Källa Transportstyrelsen.
För mer information:
Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se ,
08-690 38 51, 070-343 55 99
Maria Spetz, vd, maria.spetz@motormannen.se ,
08-690 38 53, 070-694 83 15
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum