Dödsolyckorna halverades med mobiltelefonförbud
Forskare vid forskningscentret Safetrec vid Berkeleyuniversitet i Kalifornien har på uppdrag av den kaliforniska trafiksäkerhetsmyndigheten OTS jämfört antalet dödsolyckor två år innan förbudet infördes med antalet olyckor efter att förbudet mot handhållen mobiltelefon varit i kraft i två år. Resultatet är tydligt. Efter att lagen infördes har det totala antalet dödsolyckor minskat med 22 procent, medan antalet dödsolyckor med förare som använt handhållen mobiltelefon minskat med 47 procent. Samtidigt minskade antalet skadade under samma period med 50 procent.
– Resultatet visar tydligt att förbud mot att använda handhållen mobiltelefon vid bilkörning har en mycket positiv trafiksäkerhetseffekt och kan minska antalet dödade och skadade i trafiken dramatiskt, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
OTS har även undersökt trafikanternas inställning till mobiltelefonlagar. Närmare hälften av bilisterna i stater med mobiltelefonlagar använder inte mobiltelefon, handsfree eller handhållen, när de kör bil. I delstater utan förbud pratar 70 procent av förarna i mobiltelefon samtidigt som de kör.
– Mobiltelefonlagar har en tydlig normerande effekt och bidrar till att färre pratar i mobiltelefon när de kör bil. Det resulterar il färre olyckor och skapar en medvetenhet om att mobiltelefonanvändning är trafikfarligt, säger Niklas Stavegård.
I Sverige omkommer varje år 10-20 personer i trafiken på grund av mobiltelefonanvändning. Samtidigt har trenden med smarta telefoner förändrat vårt telefonbeteende, som flyttat med till bilen. Hela 25 procent av förarna sms:ar samtidigt som de kör bil enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. Bland yngre förare är det ännu vanligare att sms:a, varannan 18-29-åring sms:ar samtidigt som de kör.
– I samtliga europeiska länder, förutom Sverige, finns lagar för hur mobiltelefoner får användas i trafiken. Det är tydligt att de europeiska trafikministrarna anser att mobiltelefonlagar har ett viktigt signalvärde. Det är synd att ansvariga politiker i Sverige inte inser det, avslutar Niklas Stavegård.
För mer information:
Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se
08-690 38 51, 070-343 55 99
Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig, niklas.stavegard@motormannen.se
08-690 38 33, 070- 355 59 39
Kontakter
Mikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
