Juniorerna i fokus när STCC kommer till Gelleråsen

- Tempot finns där hos båda två, men det är inget snack om att vi hade ännu högre förväntningar och förhoppningar inför säsongen, säger Kristoffersson, krävande chef i Sveriges mest framgångsrika STCC-stall genom tiderna.
- Vi ställer alltid stora krav på förare som ska köra för oss.
Hugo Nerman leder alltså JSM-tabellen med sina 113 poäng, vilket är 22 poäng mer än tvåan Philip Morin. I den totala ställningen ligger den talangfulle 19-åringen från Helsingborg på nionde plats. För att det ska kunna bli avancemang krävs, inte minst, bättre starter.
- Det har varit mycket nytt med starterna. De är väldigt annorlunda jämfört med formel-bilen jag har kört tidigare, säger Hugo, som gjorde sin bästa insats för säsongen i andra racet på Falkenberg senast med en femteplats.
- Jag tycker att jag får upp helheten bättre och bättre. Det gäller att leverera varje varv och inte göra några misstag, sammanfattar Nerman, som den här veckan har börjat sitt nya liv som studerande på KTH i Stockholm, med inriktning industriell ekonomi.
Resan från huvudstaden till Karlskoga gör också Nicklas Oscarsson, som ännu väntar på sin första poäng i seniormästerskapet, något han självklart inte är nöjd med.
- En otroligt tung säsong så här långt. Farten har funnits där, men jag har inte kunnat knyta ihop säcken, säger en frustrerad Oscarsson.
På Gelleråsen är det dags för ett trendbrott för stockholmaren och Tommy Kristoffersson lovar full stöttning och välpreparerade Golf GTI TCR.
- Från teamets sida gör vi absolut allt vi kan för att förutsättningarna ska vara bästa möjliga, lovar Tommy.
STCC-säsongen har hittills varit jämn och oviss. Sex race har fått sex olika vinnare.
- Och då har inte jag tagit någon seger. Det tror jag inte det var många som hade tippat på förhand, säger Johan Kristoffersson, trea i mästerskapet.
Volkswagens världsmästare har dominerat rallycross-VM fullständigt under säsongen, med sex segrar på sju tävlingar, men har ingen förstaplats i STCC – ett osannolikt utfall.
- Jag kan inte göra mer än att plocka ut allt som finns i bilen. På Falkenberg åkte jag verkligen på toppen av min kapacitet, men materialet i den specifikationen vi har nu räckte inte till helt enkelt.
Pappa Tommy tycker inte att det är en rättvis situation.
- Johan är en oerhört kompetent chaufför. Det har han visat genom att vara på allra högsta nivå internationellt, där han möter förare i världsklass, som Petter Solberg, Sébastien Loeb och Mattias Ekström. På hemmaplan har han tidigare gått igenom en hel säsong obesegrad i Carrera Cup där alla tävlar på samma villkor.
Stallchefen resonerar vidare kring matchningen av stallets guldklimp.
- Han har en enorm vilja och är en dokumenterad vinnarskalle. Grunden till hans framgångar ser jag i inställningen till tävling. Den är unik och den måste man behandla med respekt. Under hela Johans karriär har vi varit noggranna med att matcha honom klokt och valt de mästerskapen som passar honom, med bra sportsliga förutsättningar.
- STCC i rätt format är ett utmärkt nationellt mästerskap, som under många år varit grunden i vår verksamhet. På sikt tror jag TCR kommer att bli riktigt bra men innan man hittat rätt i BoP, det vill säga balanseringen och utjämningen av bilens prestanda, kanske det inte är det optimala mästerskapet för Johan.
Framför Johan Kristoffersson i mästerskapstabellen ligger överraskningen Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Han visade jämnhet på Falkenberg, plockade två fjärdeplatser och avancerade till andra plats i mästerskapet.
- Jag har varit sexa som sämst hittills i år, men jag skulle gärna ta en pole på kvalet och en seger i race ett så att det blir ännu bättre poängutdelning, säger västgöten, som ser fram emot att ta sig an Gelleråsen-banan.
- Snabba partier och hårda inbromsningar. Det är en varierad och utmanande bana med två-tre ställen där man kan sticka in näsan och göra omkörningar.
En som verkligen hittar runt banan är Tomas Engström. STCC-veteranen gör comeback efter fem års frånvaro. Under de senaste åren har han kört internationellt, men sätter sig nu i en av Micke Kågered Racings Golf GTI TCR.
- Tomas har varit med hela säsongen för att hjälpa oss att ställa in bilarna. Nu kom frågan upp om han skulle köra också, berättar Micke Kågered, som själv ska spendera helgen med dragracing på Hockenheim.
Tomas Engström tar plats bredvid Andreas Ahlberg i teamet, i Oskar Krügers frånvaro.
I anmälningslistan för tävlingen på Gelleråsen återfinns förstås också ytterligare några Volkswagen-förare: WestCoast Racing-trion Fredrik Ekblom, Andreas och Jessica Bäckman samt Lestrups Oliver Söderström och Experion Racings Albin Wärnelöv.
STCC Gelleråsen
Fredag
17:30 – Test 1
Lördag
12:00 – Test 2
15:05 – Kval 1
15:30 – Kval 2
Söndag
09:00 – Warm up
12:50 – Race 1 (17 varv)
15:20 – Race 2 (17 varv)
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
