Svenska institutetSvenska institutet

Sverige lanserar ShareWear – en lånekollektion för hållbart globalt mode

Dela
Varje år slängs stora mängder kläder per person. För att engagera omvärlden till ett mer hållbart mode lanserar nu Svenska institutet, VisitSweden och några av Sveriges främsta modeföretag en speciellt utvald klädkollektion som inte går att köpa.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.

Från och med idag kan människor i flera länder låna unika plagg och accessoarer från framstående modehus i Sverige via Instagram. Efter en vecka lämnas de vidare till någon annan. Initiativet kallas ShareWear, och VisitSweden och Svenska institutet hoppas att modeintresserade personer ska låna kläderna och samtidigt uppmärksamma Sveriges idé om en lösning för hållbart mode i sina nätverk.

– Svenskt mode ligger i framkant när det gäller hållbarhet och nytänkande. Därför tar Sverige initiativet att bjuda in alla som vill att bidra till en global lånekollektion för hållbart mode, säger Henrik Selin, chef för avdelningen för interkulturell dialog på Svenska institutet. 

Kollektionen lanseras idag, den 20 januari, och består initialt av plagg från de svenska modeföretagen Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d’Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred. Plaggens resa från användare till användare går att följa på sajten Sharewear.se. Samtidigt uppmuntrar initiativet fler människor att bidra genom att dela egna plagg med andra via sociala medier och hashtagen #sharewear.

ShareWear-kollektionen lanseras på Instagram klockan nio lokal tid i tolv länder. Den första personen som kommenterar bilden får låna plagget i en vecka. Därefter lägger låntagaren upp en selfie på sig och plagget på sitt Instagramkonto och via kommentarsfältet går det vidare till nästa person. På så sätt har en lång kedja av vidarelåning startats.

ShareWear-kollektionen kommer att finnas tillgänglig i ett digitalt showroom på Sharewear.se, där man kan följa var plaggen befinner sig via en världskarta. Initiativet till kampanjen kommer från Svenska institutet och VisitSweden i samarbete med modebranschorganisationerna ASFB och Swedish Fashion Council.


ShareWear – en del av Democreativity

Under våren 2014 genomfördes pilotprojektet Democreativity med syfte att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land internationellt genom att profilera en eller flera av landets kreativa branscher. Förra året genomfördes projektet tillsammans med dataspelsbranschen och fick ett enormt internationellt genomslag. Årets uppdrag är att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land utomlands genom samskapande kring mode och hållbarhet.

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige, Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se


Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

Bilder

Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Pressbild: Victor Blomdahl, Duoblau.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/
Svenska institutet är en myndighet under Utrikesdepartementet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se VisitSweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 96 miljarder kronor i Sverige och cirka 160 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. VisitSweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 12 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2014.). www.visitsweden.com/partner

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.

Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye