Volkswagen startar bildelningstjänst i Berlin med 2 000 elbilar

We Share" är den första tjänsten i det nya ekosystemet "Volkswagen We” och är riktad till de som väljer att inte äga en bil.
Volkswagens försäljningsdirektör Jürgen Stackmann kommenterar:
− Berlins befolkning blir den första som kan utnyttja våra elbilar genom "We Share”. Antalet invånare och befolkningstätheten gör Berlin till den idealiska marknaden med störst potential. Många som redan testat bildelning bor där och antalet fortsätter att växa.
Genom den stora flottan säkerställs tillgängligheten på elbilar samtidigt som Volkswagen strävar efter att uppmärksamma fördelarna med e-mobilitet och att väcka ett intresse för tekniken.
− Vi vill motivera unga, urbana användare att engagera sig i e-mobilitet, säger Jürgen Stackmann.
e-Golf och e-up! kommer gradvis från år 2020 att ersättas med de första modellerna från Volkswagens nya elbilsfamilj.
− Vi demokratiserar e-mobilitet. Från och med 2020 kommer "We Share" att stödja marknadsintroduktionen av våra nya, helt eldrivna I.D.-modeller och därmed ge ett betydande bidrag till Volkswagens elbilsoffensiv, fortsätter Jürgen Stackmann.
I ett senare skede kommer "We Share" även att erbjuda mindre fordon, så kallade mikromobilitetslösningar, som komplement till flottan av elbilar.
Philipp Reth, VD för Volkswagens dotterbolag UMI, Urban Mobility International i Berlin, som ska hantera biltjänsterna kommenterar:
− Utsikterna för bildelningstjänster är mycket goda. De mest konservativa prognoserna för Europa visar en årlig tillväxt på 15 procent. Vi kommer fortsätta att utveckla denna marknad och göra denna form av mobilitet tillgänglig för en ännu större målgrupp.
Efter lanseringen i Berlin planeras "We Share" att lanseras i ytterligare stora städer i Tyskland. Parallellt finns planer på att expandera till kärnmarknader i Europa och utvalda städer i Nordamerika från år 2020. Primärt fokus kommer att vara städer med en befolkning på över en miljon.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum