Volkswagen Personbilar

Volkswagen startar bildelningstjänst i Berlin med 2 000 elbilar

Dela
Genom bildelningstjänsten ”We Share” kommer Volkswagen att erbjuda ett omfattande utbud av helt eldrivna bilar i utvalda större städer. Den första bilparken rullar ut i den tyska huvudstaden Berlin och kommer att omfatta 1 500 e-Golf när tjänsten aktiveras under andra kvartalet 2019. Senare tillkommer 500 e-up!.
Berlin blir först ut med "We Share".
Berlin blir först ut med "We Share".

We Share" är den första tjänsten i det nya ekosystemet "Volkswagen We” och är riktad till de som väljer att inte äga en bil.

Volkswagens försäljningsdirektör Jürgen Stackmann kommenterar:
− Berlins befolkning blir den första som kan utnyttja våra elbilar genom "We Share”. Antalet invånare och befolkningstätheten gör Berlin till den idealiska marknaden med störst potential. Många som redan testat bildelning bor där och antalet fortsätter att växa.

Genom den stora flottan säkerställs tillgängligheten på elbilar samtidigt som Volkswagen strävar efter att uppmärksamma fördelarna med e-mobilitet och att väcka ett intresse för tekniken.
− Vi vill motivera unga, urbana användare att engagera sig i e-mobilitet, säger Jürgen Stackmann.

e-Golf och e-up! kommer gradvis från år 2020 att ersättas med de första modellerna från Volkswagens nya elbilsfamilj.
− Vi demokratiserar e-mobilitet. Från och med 2020 kommer "We Share" att stödja marknadsintroduktionen av våra nya, helt eldrivna I.D.-modeller och därmed ge ett betydande bidrag till Volkswagens elbilsoffensiv, fortsätter Jürgen Stackmann.

I ett senare skede kommer "We Share" även att erbjuda mindre fordon, så kallade mikromobilitetslösningar, som komplement till flottan av elbilar.

Philipp Reth, VD för Volkswagens dotterbolag UMI, Urban Mobility International i Berlin, som ska hantera biltjänsterna kommenterar:
− Utsikterna för bildelningstjänster är mycket goda. De mest konservativa prognoserna för Europa visar en årlig tillväxt på 15 procent. Vi kommer fortsätta att utveckla denna marknad och göra denna form av mobilitet tillgänglig för en ännu större målgrupp.

Efter lanseringen i Berlin planeras "We Share" att lanseras i ytterligare stora städer i Tyskland. Parallellt finns planer på att expandera till kärnmarknader i Europa och utvalda städer i Nordamerika från år 2020. Primärt fokus kommer att vara städer med en befolkning på över en miljon.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Berlin blir först ut med "We Share".
Berlin blir först ut med "We Share".
Ladda ned bild
Bildelningstjänst med elbilar från Volkswagen.
Bildelningstjänst med elbilar från Volkswagen.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye