Volkswagen Personbilar

Volkswagens digitala omvandling accelererar

Dela
Arbetet med att skapa en koncernövergripande plattform och digitala tjänster för ekosystemet "Volkswagen We" snabbas nu upp. 3,5 miljarder euro investeras i digitaliseringsinitiativ fram till år 2025.
Volkswagens digitala plattform.
Volkswagens digitala plattform.

Volkswagen i omvandling − märket påskyndar utvecklingen av sitt ekosystem med sin egen mjukvarukunskap och styrkan hos externa partners. Bilen kommer att utvecklas till ett centralt nav för sakernas Internet (Internet of Things).

− Vi har en klar vision: vi kommer fortsätta att bygga bilar av högsta klass. Men framöver blir våra bilar alltmer digitala enheter på hjul, sade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljningsdirektör, på en presskonferens i Berlin på torsdagen.

− Våra kunder kommer att bli en del av ett ekosystem som heter "We". Detta system gör det möjligt för kunden att ta sin värld in i sin bil, sade Stackmann och tillade att Volkswagen hoppas att öppna gränssnitt ska uppmuntra tredje part att delta i att skapa en attraktiv samlingsplats genom att bidra med egen programvara.

Ännu viktigare roll för programvara i bilar

Michael Jost, Chief Strategy Officer för märket Volkswagen och Head of Group Strategy Product, betonade att programvara och tillhörande tjänster bidrar till differentiering inom bilindustrin i framtiden.
− För att hantera denna utveckling måste vi i vissa avseenden uppfinna bilen på nytt, sade han.

Detta inkluderar en nyutvecklad, mycket enklare IT-arkitektur för bilar, som kommer att få premiär i den helt eldrivna I.D.-familjen från år 2020. Dagens IT-arkitektur innehåller ett stort antal separata styrenheter med tillverkarspecifik programvara − idag finns det så många som 70 sådana enheter i en bil. Istället kommer bilens IT att koncentreras på bara några datorer med ett enhetligt programmeringsspråk.

I framtiden kommer mjukvaran från en källa – Volkswagens kunder kommer att uppleva tjänster baserade på "vw.OS", ett speciellt operativsystem för bilar.
− Genom att skilja hårdvaran från mjukvaran läggs grunden för kontinuerliga uppdateringar och uppgraderingar, förklarade Michael Jost.

Detta innebär dessutom att nästa steg på väg mot autonom körning kan tas.

2020 vändpunkt för Volkswagen

År 2020 kommer därför att vara en vändpunkt för märket Volkswagen. Till dess kan cirka 1,5 miljoner bilar utan online-uppkoppling anslutas till Internet tack vare eftermarknadslösningen ”Volkswagen Connect”. 2020 är året när Volkswagen börjar ansluta hela sin flotta. Varje år kommer över fem miljoner nya bilar att bli en del av Internet of Things.

Volkswagen har också anpassat sin försäljningsmodell för att hålla ekosystemet så öppet och tillgängligt som möjligt. För första gången tillåter de nya återförsäljaravtalen att Volkswagen kan engagera sig direkt med kunder över bilens hela livscykel. Kunderna kan exempelvis få skräddarsydda erbjudanden utan att behöva kontakta en verkstad.

Skapande av en koncernövergripande plattform

Ryggraden i ekosystemet kommer att vara en koncernbaserad, främst molnbaserad plattform, "One Digital Platform" (ODP). Denna plattform är huvudsakligen baserad på molnteknik och förbinder bilen, kunden och tjänsterna. ODP säkerställer uppkopplingen till Volkswagens IT-arkitektur som omfattar Volkswagen-tjänster eller externa partners som är integrerade i Volkswagens ekosystem.

− Volkswagen går i spetsen för utvecklingen av ODP i samarbete med koncernens varumärken. Och vi söker ytterligare externt stöd. Vi kommer snart att meddela samarbetsprojekt och partnerskap, säger Christoph Hartung, chef för Digital & New Business/Mobility Services på märket Volkswagen.

Över 3,5 miljarder euro för digitaliseringsinitiativ fram till 2025

Med Volkswagens strategi "Transform 2025+" lanserade märket den största förändringsprocessen i sin historia. Vid år 2025 avser Volkswagen att spela en ledande roll inom den nya bilindustrin, lansera innovativa mobilitetslösningar och bli världsledande inom e-mobilitet. Fokus ligger på att utvecklas från en traditionell biltillverkare till en mobilitetsleverantör med en uppkopplad fordonsflotta.

Märket Volkswagen planerar att investera cirka 3,5 miljarder euro på sin digitaliseringssatsning under denna period. En investering som sedan kan generera miljarder euro i försäljningsintäkter från digitala erbjudanden och tjänster.

Mer information

I bifogat PDF-dokument finns mer information om Volkswagens digitala omvandling.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Volkswagens digitala plattform.
Volkswagens digitala plattform.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye