Ny app påminner Linköpingsborna när soptunnan ska ställas ut

Tekniska verken lanserar en ny app som bland annat ska hjälpa kunderna att komma ihåg när det är dags att ställa ut soptunnan. Appen är ett första steg mot att ge mer personlig information direkt till kunden.
-Vi vet att det kan vara svårt att komma ihåg när man ska ställa ut soptunnan eller trädgårdstunnan, med hjälp av appen kan kunden själv välja när man vill ha en påminnelse och få en pushnotis om det. Vi hoppas även att appen gör att kunden blir mer medveten om hur mycket man slänger genom att man enkelt kan jämföra sig med tidigare perioder och med medelhushållen i Linköping. På sikt hoppas vi att medvetenheten har en positiv inverkan på miljön. Kanske det till och med blir en tävling med grannarna i att sortera och återbruka mer, säger Magdalena Green, ansvarig för digitala och sociala medier på Tekniska verken.
I appen kan även felanmälningar och beställningar göras, exempelvis beställning av en trädgårdstunna. Nästa steg är att bygga in en sorteringsguide som hjälper kunden att sortera sitt avfall.
- För att komma igång så har vi valt att fokusera på våra avfallstjänster i första lanseringen. På sikt vill vi ge personifierad driftinformation där kunden själv väljer vilka adresser och tjänster de vill ha driftinformation kring. Det kan handla om el, fjärrvärme, vatten eller fiberanslutningen. Vi tittar på fler självservicetjänster, exempelvis att kunden får en notis om att registrera mätarställning och enkelt gör det direkt i appen eller bokar om en föreslagen tid för mätarbyte, fortsätter Magdalena.
Första lanseringen av appen riktar sig främst till villakunder i Linköping som har egen soptunna, men kan även användas av alla privatkunder i Linköping för att hitta närmsta återvinningscentral, trädgårdsavfallstipp eller Elvinn-station.
Till att börja med finns appen enbart för iPhone för att utvärderas och förbättras innan den byggs även för Android.
-Vi ser stora möjligheter kring mer anpassad och personlig kommunikation, tack vare de digitala möjligheter som växer fram idag. Appen är ett steg i den resan då vi kan ge snabba notiser direkt till kunden. Digitaliseringen är en viktig del i arbetet med att effektivisera och göra det enklare för både oss och kunden, och en del i vår vision att bli världens mest resurseffektiva region, säger Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken.
Se även: www.tekniskaverken.se/app
För mer information kontakta gärna:
Magdalena Green, ansvarig för digitala och sociala medier, Tekniska verken i Linköping,
013-20 83 12
magdalena.green@tekniskaverken.se
Anna Nestun, marknadskommunikationschef, Tekniska verken i Linköping, 13-20 90 18
anna.nestun@tekniskaverken.se
Nyckelord
Kontakter
Lana BrunellPressansvarig
Tel:013-20 91 40lana.brunell@tekniskaverken.seBilder

Om
Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats.
Följ Tekniska verken i Linköping
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tekniska verken i Linköping
60 procent mindre i soppåsen under Tekniska verkens pilotprojekt14.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2026 kommer nya soptunnor med fyra fack att införas för hushåll i villa, radhus och fritidshus i Linköping, vilket grundar sig i ny lagstiftning. För att införandet ska bli så bra som möjligt har Tekniska verken tagit hjälp av 100 hushåll som under fyra månader testat och utvärderat det nya systemet. Testresultatet visar både en markant förbättring av sorteringen, att deltagarna blivit alltmer positiva till de nya soptunnorna – och en potential att sortera ännu mer.
Lagringstankar levereras till Sveriges första CCU-anläggning från biogasproduktion5.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Bygget av Tekniska verkens nya anläggning för att fånga in, förvätska och livsmedelscertifiera biogen koldioxid tar nu ett stort kliv framåt. På torsdag och fredag 6-7 mars, lyfts fyra lagringstankar på plats, som totalt kan lagra omkring 280 ton färdigrenad och flytande koldioxid invid den befintliga biogasanläggningen.
Tekniska verken satsar på energieffektivt datacenter4.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I takt med att omvärldsläget blivit mer osäkert har behovet och medvetenheten ökat kring vikten av att kunna hantera sin data på ett säkert sätt. Tekniska verken tar nu ett strategiskt steg för att förstärka regionens digitala infrastruktur och konkurrenskraft genom en satsning på ett öppet och säkert datacenter. Syftet är att kunna erbjuda företag och organisationer tillgång till ett kraftfullt datacenter med hög säkerhetsnivå och energieffektiva lösningar.
Tekniska verken presenterar preliminärt resultat för 20243.3.2025 10:50:00 CET | Pressmeddelande
Tekniska verken-koncernen går mot en förväntad vinst om 611 miljoner kronor under 2024 vilket är lägre än förväntat, till stor del beroende på lägre marknadspriser på el och höga kostnader för insatsvaror. Trots detta står bolaget stadigt på en god ekonomisk grund. Ägardirektivet om avgifter under riksgenomsnittet uppnås med god marginal då Linköping bland landets 290 kommuner ligger bland de tio lägsta vad gäller den samlade avgiften för el, värme, avfall, vatten och fiber.
Ny datalösning hjälper elnätskunder att sänka sina kostnader27.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 mars lanserar Tekniska verken och Göteborg Energi en ny öppen och kostnadsfri tjänst i form av en datalösning som gör det lättare för företag och privatpersoner att styra sitt effektuttag och sänka sina elnätskostnader. Elnätskunderna i Linköping och Göteborg blir därmed först i landet att få chansen att använda tjänsten. Lösningen – ett så kallat API – har tagits fram i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE) och har potential att bli standard i Norden och EU.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum