MHF

Fler bilister som kör ”dagen efter”

Dela
15 procent av bilisterna uppger sig köra bil tidigt dagen efter att de varit påverkade av alkohol. Det är en ökning med 5 procentenheter sedan föregående år. Det visar en enkät som Bilprovningen och MHF låtit göra. Det framgår också att inställningen till alkohol och trafik skiljer sig mellan könen.

Bilprovningen och MHF gör en årlig enkät om trafiknykterhet. I år uppger 15 procent av bilisterna sig ha kört bil tidigt dagen efter att ha varit påverkad av alkohol. Det är många fler än föregående år, då andelen låg på 10 procent. Bland de manliga respondenterna är andelen 24 procent. Motsvarande siffra för kvinnor är 8 procent.

- I andra undersökningar som vi har gjort har det framkommit att det finns föräldrar som kör rattfulla till barnens fotbollsträning en lördagsmorgon, efter att ha druckit alkohol kvällen innan. Vi hade hoppats se en annan trend i denna enkät, men tyvärr pekar resultatet i helt fel riktning. Det är tråkigt och mycket allvarligt, säger Göran Sydhage, vd på MHF.

Yngre män mest riskbenägna i trafiken

Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Ändå tycker hela 14 procent av männen tycker att det är OK att köra bil efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin. Bland kvinnorna är andelen 3 procent. I kategorin bilister 25 år eller yngre är det så många som fyra av tio (40 procent) som tycker att det är acceptabelt.

- Jag tror att det är få som känner till att detta är samma sak som att ta en nubbe på 5 cl och sen sätta sig bakom ratten, säger Göran Sydhage.

Full uppmärksamhet - inte full cyklist

Sex av tio tycker att det är acceptabelt att cykla måttligt alkoholpåverkad. Det är en liten ökning av acceptansen från förra året där resultatet var fem av tio. Det finns idag ingen promillegräns för ”styrfylla”, men den som uppenbart är en trafikfara kan dömas för vårdslöshet i trafik.

- Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många, oavsett fordonsslag, kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade, säger Benny Örnerfors, vd på Bilprovningen.

Massivt stöd för alkolås

Mer än åtta av tio tycker att alla nya bilar som säljs ska vara utrustade med ny teknik som förhindrar drog- och alkoholpåverkad körning. Det är en ökning om åtta procentenheter jämfört med föregående år. Lika många (96 procent) anser att det ska vara obligatoriskt för rattfyllerister att ha alkolås när de blivit av med sitt körkort. Svensk forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, visar tydligt att risken för återfall i rattfylleribrott minskar stort med denna möjlighet.

Planerna på införande av den nya tekniken avstannade dock i februari 2018 då man antog ett regeringsförslag om att personer med missbruksproblem inte längre ska kunna delta i alkolåsprogram, trots att de tidigare bekostats av förarna själva. Därmed blir det svårare för denna grupp att få körkort med villkor om alkolås.

– Vi ser med stor oro på den här utvecklingen, säger Göran Sydhage på MHF.

Undersökningen gjordes mellan maj och augusti 2018 och antal svarande var drygt 1 200 personer.

Fakta om rattfylleri

Varje dygn kör drygt 12 000 personer rattfulla i Sverige.

Under 2017 dog 80 personer i trafikolyckor orsakade av rattfylleri.

Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. En person som har 0,2 promille kan känna sig lätt påverkad eller inte alls. Om man har druckit en öl eller ett glas vin bör man inte köra bil eller cykla på flera timmar.

Källa: MHF


För mer information

Micke Valier, kommunikationsansvarig MHF,
mobil: 0765-48 97 20,
e-post: micke.valier@mhf.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen,
mobil: 0706-87 03 66,
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sex av tio: OK att cykla lite påverkad
Sex av tio: OK att cykla lite påverkad
Ladda ned bild
Att köra "dagen efter" kan vara ödesdigert.
Att köra "dagen efter" kan vara ödesdigert.
Ladda ned bild

Om

MHF
MHF
Nygårdsgatan 3
543 51 Tibro

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande

En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye