ELECTRIC FOR ALL: Volkswagen påskyndar e-mobilitetens genombrott

Nyckelfakta om MEB och ID.-familjen
- Volkswagen lanserar parollen ”ELECTRIC FOR ALL”: ID.-familjen gör det ekonomiskt överkomligt för miljontals människor att köpa elbil.
- Serietillverkningen startar 2020. ID. och ID. SUV är först ut i den nya generationen elbilar och gör entré på marknaden samma år.
- Ett genombrott för e-mobiliteten – planerad försäljningsvolym år 2020: 150 000 elbilar. Och mer än 1 miljon år 2025.
- 100 % eldrift. ID.-familjen är baserad på Volkswagens tekniska plattform MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är framtagen speciellt för elbilar.
- Inga kompromisser: ID.-familjen flyttar gränserna för e-mobiliteten, både när det gäller räckvidden, utrymmena och kördynamiken.
- En ny standard: Den första vågen, alla koncernens märken inräknade, kommer att omfatta cirka 10 miljoner elbilar baserade på MEB.
- Uppdateringskompatibel hård- och mjukvara: Ny E3 ”end-to-end electronics”-arkitektur och ett nytt operativsystem – vw.OS – för ID.-familjen.
- Nyutvecklat batterisystem: ID.-familjen får kraftfulla, skalbara batterier.
- Skalbara batterier: MEB-modellerna kommer att konfigureras med olika batterikapaciteter för en räckvidd på från 330 km upp till över 550 km, enligt standarden WLTP.
- Investerar stort: Volkswagen investerar 6 miljarder euro i e-mobilitet. Av dessa har 1,3 miljarder euro avsatts för komponentfabriker i Braunschweig, Salzgitter och Kassel.
- Laddningsinfrastruktur: Volkswagen är medlem i IONITY, ett joint venture som arbetar med att utveckla och bygga ut nätverket av laddningsstationer längs de europeiska motorvägarna.
- Laddning hemma: "Volks-Wallbox" är ett prisvärt system för hemmet där kunden enkelt och bekvämt kan ladda sin ID.
- Thomas Ulbrich: ”MEB-plattformen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf.”
Med parollen ELECTRIC FOR ALL fick medierepresentanter från hela världen förra veckan en första detaljerad inblick i den tekniska grunden för den eldrivna ID.-familjen. Vid en workshop i Gläserne Manufaktur i Dresden demonstrerade Volkswagen chassit, utan kaross och inredning, precis som det kommer att användas i kommande serietillverkade modeller.
Volkswagen tar också initiativet när det gäller laddningsinfrastruktur: en designprototyp av "Volks-Wallbox" hade premiär i Dresden. Denna wallbox är ett prisvärt system för hemmet där kunden enkelt och bekvämt kan ladda bilar inom ID.-familjen.
ELECTRIC FOR ALL är Volkswagens vision och löfte: att göra innovativa teknologier tillgängliga för miljoner människor. MEB är nyckeln till detta och kommer att bidra till att förvandla elbilen från en nischprodukt till en storsäljare.
– Folk vill både ha en fantastiskt bra elbil och ett överkomligt pris. Det kommer att leda till ett genombrott för elbilar. Och med ID. erbjuder vi just en sådan elbil som kunderna önskar sig, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
Vändpunkt
Den individuella, fria rörligheten står inför en ny era: Eldrift och digitalisering kommer att ge upphov till den mest långtgående förändring bilindustrin någonsin skådat under sin över 100 år långa historia. Fordonstekniken och infrastrukturen kommer att genomgå radikala förändringar och värdekedjorna kommer också de att förändras.
Försäljningsvolymen av helt eldrivna bilar (”BEV” – Battery Electric Vehicle) steg med 60 % förra året. 2018 kan bli det första året då den ”magiska gränsen” 1 miljon nyregistrerade elbilar passeras. Dessa siffror kommer att stiga skyhögt från och med år 2020 – året då Volkswagen lanserar de första modellerna i sin nya ID.-familj: kompakta ”ID.” och, kort därefter, ”ID. SUV” – två utsläppsfria bilar med lång räckvidd.
– Redan 2020 planerar vi att sälja 150 000 elbilar varav 100 000 kommer att vara ID. och ID. SUV. Att snabba upp övergången till elbilar gör det lättare för oss att uppfylla de extremt ambitiösa CO2-mål som satts upp för Europa, Kina och USA. 2025 räknar vi med att försäljningen av bilar i ID.-serien ska ha ökat till 1 miljon per år, säger Thomas Ulbrich.
Ekonomiskt överkomliga elbilar
Varje år rullar det ut fler än 6 miljoner bilar från märket Volkswagens fabriker globalt. Företaget gör tekniska innovationer ekonomiskt överkomliga för massor av kunder. Exakt samma sak kommer att gälla även för elbilarna i den nya ID.-familjen: Volkswagen har som målsättning att göra elbilarna attraktiva för så många människor som möjligt och på så sätt bana väg för ett verkligt genombrott för e-mobiliteten.
– ID. blir en milstolpe när det gäller den tekniska utvecklingen. Den kommer att vara den första helt uppkopplade elbil som till 100 % passar in i vardagslivet, och miljontals människor kommer att ha råd att köpa den, säger Christian Senger, chef för Volkswagens e-mobilitetsprodukter.
Plattformsstrategi som framgångsfaktor
ID.-familjens tekniska ryggrad består av en nyutvecklad fordonsplattform kort och gott kallad MEB (Modular Electric Drive Matrix). Volkswagen är en av fordonsbranschens mest framgångsrika utvecklare av plattformar. Ett exempel på detta är MQB-plattformen, som troligen är den fordonsarkitektur som är den mest framgångsrika i dag – cirka 55 miljoner bilar tillverkas av koncernen baserade på den första generationen av MQB.
Volkswagen tillämpar nu samma plattformsstrategi för elbilseran. MEB är inte bara den tekniska plattformen för alla modeller i Volkswagens ID.-familj utan även för många elbilar tillverkade av andra märken inom koncernen, som Audi, SEAT, Škoda och Volkswagen Transportbilar.
Eldrift utan kompromisser
MEB har två unika fördelar: För det första är den inte en plattform som tagits fram för bilar med förbränningsmotor och sedan modifierats. Istället är den en modulbaserad konstruktionsarkitektur som är framtagen speciellt för helelektriskt drivna bilar. Det gör att Volkswagen kan utnyttja denna drivteknik fullt ut.
Christian Senger:
– MEB är en helt ny fordonsarkitektur som bland annat förbättrar rymligheten ombord avsevärt. Dessutom kommer alla modellerna i ID.-serien att kunna snabbladdas. För det andra kan fordonskonceptet och designen struktureras på ett mycket flexiblare sätt än någonsin tidigare – spektrumet sträcker sig ända från småbilar till SUV:ar och MPV:er. Tack vare ”Design for manufacturing” är MEB dessutom perfekt anpassad för snabb och effektiv serietillverkning. Det innebär att koncernen kan uppnå ekonomiska stordriftsfördelar och därför göra elbilarna billigare och mer överkomliga för massor av människor.
Thomas Ulbrich tillägger:
– MEB-arkitekturen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med övergången från ”Folkabubblan” till Golf. MEB utgör själva grunden för fler än 10 miljoner elbilar i den första vågen från koncernens olika märken, och banar väg för e-mobiliteten.
Fyra ID.-modeller har redan visats som prototyper
Med I.D., I.D. CROZZ, I.D. BUZZ och I.D. VIZZION, har Volkswagen redan presenterat fyra ID.-modeller i prototypform. Utvecklingen av fordonsteknologin är praktiskt taget klar, precis som designen för de olika modellerna. Avtal har tecknats med batterileverantörer. Och Volkswagen investerar mer än en miljard euroför att förbereda sin anläggning i Zwickau för tillverkning av MEB-bilar.
Företaget är också starkt engagerat i att få till stånd en vittomspännande laddningsinfrastruktur. Kort sagt: Det är full fart på Volkswagens e-mobilitetsoffensiv – på alla fronter. Företagets vision: ELECTRIC FOR ALL.
Mer information
I bifogat PDF-dokument finns mer detaljerad information om MEB-plattformen, batteritekniken och laddningsinfrastrukturen samt fler citat från Thomas Ulbrich och Christian Senger.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder










Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum