Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel deltar på Näringsdepartementets kick-off för minskat matsvinn

Dela

Idag (4 oktober) har landsbygdsministern kallat till en kick-off för nationellt matsvinnsarbete. Bakgrunden är livsmedelsstrategin och regeringens uppdrag till Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket att ta fram en handlingsplan för minskat matsvinn. Detta för att Sverige ska bidra till det övergripande Agenda 2030-målet om att matsvinnet ska halveras till år 2030.

Svensk Dagligvaruhandel deltar och tillsammans med branschorganisationerna LRF och Livsmedelsföretagen kommer näringen konkretisera vad aktörerna i livsmedelskedjan själva gör och kommer att göra för att minska matsvinnet. Organisationerna kommer också presentera vad man vill ha med i handlingsplanen som ska tas fram. Svensk Dagligvaruhandel representeras av ordförande Anders Svensson.

  • Samverkan, både inom livsmedelskedjan och mellan näringslivet och det offentliga, är viktigt för att minska matsvinnet. Den stora gemensamma utmaningen är att komma åt matsvinnet i hushållen, där den största andelen uppstår. Här måste alla aktörer hjälpa till att informera och underlätta för konsumenterna. En annan stor utmaning är att vi behöver ett standardiserat sätt att mäta matsvinnet, säger Anders Svensson ordförande i Svensk Dagligvaruhandel

Under kick-offen kommer dagligvaruhandeln bland annat lyfta dagligvaruhandelns insatser för att förhindra att svinnet över huvud taget uppstår, exempelvis genom branschens satsningar på mer utvecklade logistiksystem som effektiviserar flödet och ger en bättre kontroll. Dagligvaruhandeln kommer också att påtala vikten av att de offentliga aktörerna arbetar för att få till ett standardiserat sätt att mäta matsvinnet.

Kontakter

Bilder

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye