Livsmedelsbranschens huvudaktörer gör gemensam sak av livsmedelsstrategin

I januari enades sju av åtta riksdagspartier om målen för en nationell livsmedelsstrategi, vilket välkomnades av livsmedelsbranschen. Den 19 juni är det tänkt att målen för livsmedelsstrategin ska debatteras i riksdagen. Livsmedelssektorns branschorganisationer: Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel presenterar nu ett åtgärdsprogram som innehåller 16 förslag för en handlingsfokuserad livsmedelsstrategi. Med det gemensamma programmet hoppas branschen kunna bidra till att nå livsmedelsstrategins mål som tar sikte på 2030.
- Från näringslivets håll har vi poängterat hur viktigt det är att ha långsiktiga förutsättningar och att det finns en vilja att stärka livsmedelsbranschen för att öka den svenska konkurrenskraften. Vi måste naturligtvis också visa enighet och handlingskraft och därför är det mycket glädjande att kunna presentera ett gemensamt åtgärdsprogram för regeringen och oppositionspartierna, säger branschorganisationernas vd:ar i ett gemensamt uttalande.
Programmet tar upp förslag på åtgärder inom de områden som definieras i livsmedelsstrategin: regler och villkor, konsument och marknad samt utbildning och innovation. Branschorganisationerna ägnar också ett avsnitt åt utvärdering och uppföljning. I programmets inledning betonar organisationerna att de 16 åtgärderna inte är en komplett lista, utan ett urval av angelägna åtgärder som kan ses som en start för att få handlingskraft i arbetet med livsmedelsstrategin.
Ett urval av de 16 förslag på åtgärder som branschen vill se från det offentliga:
- Att företagens kvalitetssäkringssystem och certifieringar beaktas och utreds som alternativ eller komplement till den offentliga livsmedelskontrollen.
- Att regeringen tar krafttag i förenklingsarbetet genom att bland annat inrätta stöd för rådgivning till små livsmedelsföretag – en slags one stop shop
- Att samtliga berörda myndigheter får ett tydligt främjandeuppdrag från regeringen
- Att en utredning kring styrning och ägandeskapet av Nyckelhålsmärkningen genomförs
- Att det görs en satsning på utbildningar inom livsmedelsområdet i Yrkesvux och Yrkeshögskolan
- Att Näringsdepartementet lägger ett uppdrag på Statskontoret att utreda Livsmedelsverkets förutsättning och förmåga att utföra sitt uppdrag att främja och stärka svensk konkurrenskraft
Ett urval av åtgärder som branschen uppger att man kommer att arbeta med:
- Fortsätta att driva nätverket mot livsmedelsbedrägerier
- Prioritera arbetet med märkningen av svenska livsmedelsprodukter och sätta målet om att 2020 ska 10 000 produkter vara märkta med ursprungsmärkningen ”Från Sverige”
- Identifiera de viktigaste åtgärderna inom respektive näringsgren för att bidra till målet om halverat matsvinn till 2030
- Engagera sig i samverkansinitiativ som genom innovation och forskning syftar till att skapa en livsmedelssektor i världsklass
- Delta i Näringsdepartementets arbete att ta fram en plan för utvärdering och uppföljning av livsmedelsstrategin
För ytterligare information, kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Anders Canemyr, tf vd Livsmedelsföretagen 0706-40 72 27
Anders Källström, vd LRF 08-787 57 77
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

