Svensk Dagligvaruhandel

I Sverige är vi flitiga vid pantstationerna

Dela
Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck
Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel (som är en av delägarna i Returpack som ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor) skriver i sin kvartalsrapport för Q3 2016 att vi i Sverige är riktigt bra på att panta våra PET-flaskor och burkar. I rapporten konstateras också att konsumenterna fått in vanan att ta med sina tomma burkar och PET-flaskor till livsmedelsbutiken, så mycket som 97 procent av det som pantas och därmed återvinns kommer in via butikernas pantstationer.

Siffrorna som visar att vi i Sverige är riktigt bra på att panta;

  • 1,7 miljarder burkar och PET-flaskor pantas varje år i Sverige
  • 85 % av alla burkar och 83,5 % av alla PET-flaskor som säljs i Sverige pantas och återvinns därmed.
  • 97 % av de burkar och PET-flaskor som återvinns kommer in via livsmedelsbutikernas pantstationer.
  • 6 miljoner saftflaskor med pantmärke har sålts i dagligvaruhandeln sedan pantsystemet öppnades upp för saftflaskor i september 2015. Det går redan nu att se ett stort intresse hos konsumenterna att panta saftflaskor. Återvinningsgraden för de saftprodukter som funnit med längst i pantsystemet ligger idag på mellan 65 och 70 %,

Svensk Dagligvaruhandel är delägare i återvinningssystemen i Sverige och är stolta över att kunna bidra till de återvinningsmål som regeringen satt upp. Att konsumenterna är flitiga vid butikernas pantstationer och att så mycket som 85 procent av alla burkar och PET-flaskor kommer tillbaka i återvinningssystemet visar på en medvetenhet om miljönyttan med att panta, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Returpack, kanske mest känt för PantaMera-reklamen, ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck. Returpack ägs av Sveriges Bryggerier (50 %), Svensk Dagligvaruhandel (25 %) och Livsmedelshandlarna (25 %).

Siffrorna ovan presenteras i Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport för Q3 2016. I rapporten presenteras även nyckeltal som försäljningsutveckling, sysselsatta i branschen, prisutveckling och framtidstro, sammanställt från källor som SCB, HUI, Eurostat mfl. Till Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q3 - 2016

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 070-9758085

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck
Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck
Ladda ned bild

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye