Ving AB

Vinggruppen gör toppresultat

Dela
Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter, Tjäreborg och Thomas Cook Airlines Scandinavia ingår, levererade det näst bästa resultatet i företagets historia när Thomas Cook-koncernen idag presenterar helårsresultatet för 2017/2018.
Magnus Wikner, Koncernchef Thomas Cook Northern Europe
Magnus Wikner, Koncernchef Thomas Cook Northern Europe

Rörelseresultatet för Vinggruppen uppgick under helåret (1 oktober 2017 till 30 september 2018) till 1 453 miljoner kronor vilket ligger i linje med resultatet året innan (1 461 MSEK).

- Trots att sommarens bokningar påverkades negativt av den långvariga värmeböljan i Norden är jag mycket glad över att vi lyckats leverera vårt näst bästa resultat någonsin i Vinggruppen, säger Magnus Wikner, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

Satsningen på fler egna koncepthotell fortsätter
Framgångarna i Norden bygger främst på nöjda och återkommande gäster och fortsatta satsningar på fler egna, unika koncepthotell, som exempelvis Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, Ocean Beach Club by Sunwing, Casa Cook och årets nyhet Cook’s Club. Koncepthotellen, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har alltid varit en viktig del i Vinggruppens framgångar.

- Gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av Thomas Cook själva och därmed bidrar till ökad lönsamhet. Vi öppnade 11 hotell fram till sommaren och ytterligare 20 hotell är planerade under 2019, fortsätter Magnus Wikner.


Ytterligare faktorer som bidrar till framgångarna är:
- Merparten av kunderna flyger med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia som rankas högt för sin service i kundutvärderingar.
- Företagets trygghetslöfte uppfattas också väldigt positivt av kunderna, det betyder att vi alltid är tillgängliga och tar hand om kunden dygnet runt om något oförutsett mot förmodan skulle inträffa under resan.
- Digital utveckling är också viktigt där bra funktioner på webben bidragit till att över 80 procent av kunderna bokar sin resa på webben, men även genom företagets app som över hälften av kunderna använder före och under sin semester. Bland annat till digital incheckning, information före resan och för att ta del av hotell- och resmålsinformation.

- Fler koncepthotell, ett breddat utbud av dynamiskt paketerade resor med reguljärflyg, nöjda kunder och engagerade medarbetare är det framgångsrecept som gett Vinggruppen rekordresultat år efter år. Nu ser vi framåt och även om vi fortsatt ser verkningar av sommarens värmebölja i form av senare bokningsingång i vinter, så visar vår egen semesterpanel* att suget efter utlandssemester är stort, avslutar Magnus Wikner.


Hållbarhetsresan
Thomas Cook-gruppens arbete med att minska klimatpåverkan både hemma, på resmålet och under resan dit fortsätter att utökas genom nya initiativ. Flyget är ett huvudområde där ny teknik och ständig optimering av flygverksamheten inom Thomas Cook Airlines Scandinavia. Utsläppen per passagerare har minskat med över 20 procent de senaste 15 åren. Det senaste i raden av hållbarhetsinitiativ är gruppens satsning på att minimera plastanvändning. Först ut är ett löfte att ta bort 70 miljoner engångsartiklar i plast som ska vara borta i slutet av år 2019.

Thomas Cook Groups helårsrapport presenterades idag, den 29 november 2018, och finns att läsa i sin helhet här.


Kontakt:
För ytterligare frågor och intervju med Magnus Wikner, koncernchef Thomas Cook Northern Europe, kontakta pressavdelningen på 08-55 51 30 40.  


Bilder för publicering från koncepthotell och resmål finns att ladda ned här.

 

*Semesterpanelen, som genomfördes under november, visar att endast 2,5 procent av de svarande inte planerar en resa under det kommande året. Baserat på 28 815 svar i Norden.

Bilder

Magnus Wikner, Koncernchef Thomas Cook Northern Europe
Magnus Wikner, Koncernchef Thomas Cook Northern Europe
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande

I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.

White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande

Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.

Större svensk småstad reser utomlands med Ving under sportlovsveckorna23.1.2025 15:34:58 CET | Pressmeddelande

Vecka 7 går startskottet för en av årets mest intensiva reseperioder då sportlovsveckorna drar i gång. Under fyra veckor i februari/mars reser mer än 30 000 svenskar, motsvarande en större svensk småstad, i väg på en charterresa till varmare breddgrader eller på en cityweekend med Ving. Redan nu är 8 av 10 charterresor under sportloven bokade och Gran Canaria är den destination som lockar allra flest, därefter kommer Thailand, Teneriffa och Kap Verde. Bland storstäderna toppar London.

Ving utses till Nordens mest välskötta varumärke 202517.1.2025 12:25:48 CET | Pressmeddelande

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. Priset är instiftat av Groth & Co och delades igår ut för 30:e gången på Varumärkesdagen i Stockholm. För första gången någonsin tilldelades priset en researrangör då Ving kammade hem utmärkelsen som ”Nordens mest välskötta varumärke 2025” och prisades för sitt långsiktiga varumärkesarbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye