Skolverket granskar hur tre skolhuvudmän använt statsbidrag
Båda stiftelserna och aktiebolaget har tillstånd från Skolinspektion att bedriva fristående skola och samtliga har tagit emot statsbidrag från Skolverket. Under perioden 2015 till 2018 har de tagit emot 14 olika statsbidrag, totalt ca 14 miljoner kr.
Återkrav en möjlighet
Skälet till den fördjupade granskningen är uppgifter om ekonomisk misskötsamhet. Vid en fördjupad granskning kan Skolverket kontrollera samtliga bidrag som skolhuvudmän har tagit del av.
- Vi vill säkerställa att statsbidragen använts till det som de ska användas till. Om den fördjupade granskningen visar att bidragen inte har använts enligt beslut, kommer vi att fatta beslut om återkrav, säger Joakim Feldt, chef vid Skolverkets handläggningsavdelning.
Skolverket kan i dagsläget inte frysa nya utbetalningar
Skolverket har inte någon rätt att begränsa möjligheterna att ta del av ett statsbidrag genom att exempelvis hålla inne en utbetalning av ett bidrag i förväg. Det innebär att ytterligare statsbidrag kommer att betalas ut till Al-Azhar Stiftelsen i Örebro, Al-Azhar Stiftelsen i Vällingby och EDINIT AB under november och december detta år.
Skolverket kontrollerar fortlöpande
Skolverket har regeringens uppdrag att administrera statliga stöd och bidrag enligt särskilda föreskrifter och beslut. Det är viktigt att säkerställa att statsbidragen används enligt syfte och uppställda villkor. Det sker genom olika kontroller både vid ansökan och genom att huvudmännen i efterhand får redovisa hur bidraget använts. Skolverket har mandat att ta in information för att säkerställa att huvudmannen använder bidrag på rätt sätt enligt de villkor som finns i en förordning eller annat beslut.
Kontaktuppgifter
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
