Sommarrean sänker lönsamheten i handeln
Den svaga lönsamheten beror delvis på sommarrean som påverkar många handlares lönsamhet negativt. Hela 61 procent svarar att rean har en negativ effekt på butikens lönsamhet. Samtidigt säljs allt fler varor på rea.
Förväntningarna på en ökad försäljning är fortsatt på en positiv nivå men även på detta område sjunker framtidstron sedan föregående månad.
– Samtliga indikatorer pekar nedåt för handeln samtidigt som arbetsgivaravgifterna höjs den 1 augusti. Det kommer att bli en tuff höst för den svenska ungdomsjobbskaparen nummer ett, detaljhandeln, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
I juli månad fick handlarna även svara på frågor om rean och dess påverkan på försäljning och lönsamhet.
Kundernas förväntan att kunna handla på rea har ökat under de senaste tre åren. Tre av tio handlare säger att de idag säljer en större andel varor på rea än för tre år sedan.
– Med ständiga reor skapas ett monster som kortsiktigt höjer butikens försäljning men som långsiktigt skapar en konsument som förväntar sig ständigt låga priser och urholkar branschens lönsamhet, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Kontakt:
Markus Friberg
Presschef, Svensk Handel
070 – 261 30 84
Jonas Arnberg
Chefsekonom, Svensk Handel
072 – 571 85 75
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
