Handlarna tror på elektronik, mat och sport i årets julhandel
– Handlarna är hoppfulla och satsar mer på julhandeln i år jämfört med i fjol. Fler butiker kommer öka varuinköpen, marknadsföringen och anställa personal, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.
Inte heller konsumenternas julklappsinköp verkar i någon högre grad påverkas av konjunkturläget. De flesta, 55 procent, av konsumenterna planerar att köpa lika mycket julklappar som förra julen. Endast 15 procent svarar att de ska köpa färre och billigare klappar.
– Traditionens makt är stark, inte minst i osäkra tider. Det ska mycket till innan svenskarna sparar in på julmat och julklappar, säger Lisa Burden.
December är den viktigaste försäljningsmånaden för många butiker. I Svensk Handels enkät svarar nästan en tredjedel av handlarna att julhandeln är mycket viktig för butikens lönsamhet. Skillnaden mellan olika branscher är dock stor. Viktigast är julen för leksakshandeln och bok- och pappershandeln.
Julhandeln har också stor betydelse för svensk ekonomi. Enligt årets prognos från HUI Research kommer handeln i december omsätta 66 miljarder kronor. Det innebär momsintäkter till staten på över 10,5 miljarder kronor.
Det är för sjätte året i rad som Svensk Handel har undersökt stämningsläget inför jul bland medlemsföretagen inom handeln. Nära 1500 företag har besvarat enkäten. Konsumentfrågorna har besvarats av 1021 svenskar mellan 15 och 80 år.
Hela rapporten Julhandeln 2012 finns med som bilaga.
För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:
Lisa Burden, handelsutvecklare, Svensk Handel
010-471 85 18
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
010-471 86 50
erik.boman@svenskhandel.se
Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import.www.svenskhandel.se
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
