Billig lyx och grå betong i årets handelstrender
Svensk Handels trendrapport 2012 lyfter fram de starkaste handelstrenderna och visar på de utmaningar och möjligheter som handeln står inför.
– Mer medvetna och kräsna konsumenter som vill ha mer av allt. Det är både den stora utmaningen och möjligheten för handeln. Vi ser samtidigt en snabb teknisk utveckling som påverkar handelsmönstren och kundernas köpbeteende, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.
Från destination till festination
Shoppingturism ökar i betydelse. I trendrapporten lanseras begreppet ”festination” som kan beskrivas som en lustfylld arena där konsumtion som en viktig del av upplevelsen.
På en festination finns något för alla. Inte bara varor utan även tjänster, upplevelser, kultur, arkitektur och, inte minst, en mångfald av människor. För att skapa en attraktiv destination – en festination – krävs att handeln finns med som en viktig drivkraft och självklar utgångspunkt i planeringen.
Tjänstifiering ger hållbar tillväxt
En ökande andel av konsumtionen utgörs av tjänster. Genom att addera tjänster till produkterna skapas en mer hållbar utveckling. Den som förmår leverera den bästa arenan för konsumtion är framtidens vinnare inom handeln. Tjänstefieringen bidrar också till att jobben i handeln blir allt mer kvalificerade – och därmed också mer attraktiva.
Grå våg men tankarna är gröna
Betonggrå är inte längre ett skällsord. Tvärtom. Grått är flott och rå betong är attraktivt – särskilt i kombination med gröna oaser. Flyttlassen går tillbaka till stan men människor vill fortsätta leva lantliv. Den gråa vågen ger staden nytt liv och det bästa av två världar finns inom bekvämt räckhåll.
Svensk Handels trendrapport 2012 finns med som bilaga till pressmeddelandet.
För intervju eller mer information kontakta gärna:
Lisa Burden, handelsutvecklare, Svensk Handel, 010-471 85 18
Magnus Kroon, utvecklingschef, Svensk Handel, 010-471 85 84
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 650
Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import.www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
