Svensk Handel

Billig lyx och grå betong i årets handelstrender

Dela
Hållbarhet är inte längre en trend – det är en självklarhet. Den stora utmaningen nu är utbudet. Kunderna vill ha både billigt och lyx, gammalt och nytt, massproducerat och unikt – allt på en gång.

Svensk Handels trendrapport 2012 lyfter fram de starkaste handelstrenderna och visar på de utmaningar och möjligheter som handeln står inför.

– Mer medvetna och kräsna konsumenter som vill ha mer av allt. Det är både den stora utmaningen och möjligheten för handeln. Vi ser samtidigt en snabb teknisk utveckling som påverkar handelsmönstren och kundernas köpbeteende, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

Från destination till festination
Shoppingturism ökar i betydelse. I trendrapporten lanseras begreppet ”festination” som kan beskrivas som en lustfylld arena där konsumtion som en viktig del av upplevelsen.

På en festination finns något för alla. Inte bara varor utan även tjänster, upplevelser, kultur, arkitektur och, inte minst, en mångfald av människor. För att skapa en attraktiv destination – en festination – krävs att handeln finns med som en viktig drivkraft och självklar utgångspunkt i planeringen.

Tjänstifiering ger hållbar tillväxt
En ökande andel av konsumtionen utgörs av tjänster. Genom att addera tjänster till produkterna skapas en mer hållbar utveckling. Den som förmår leverera den bästa arenan för konsumtion är framtidens vinnare inom handeln. Tjänstefieringen bidrar också till att jobben i handeln blir allt mer kvalificerade – och därmed också mer attraktiva.

Grå våg men tankarna är gröna
Betonggrå är inte längre ett skällsord. Tvärtom. Grått är flott och rå betong är attraktivt – särskilt i kombination med gröna oaser. Flyttlassen går tillbaka till stan men människor vill fortsätta leva lantliv. Den gråa vågen ger staden nytt liv och det bästa av två världar finns inom bekvämt räckhåll.

Svensk Handels trendrapport 2012 finns med som bilaga till pressmeddelandet.

För intervju eller mer information kontakta gärna:
Lisa Burden, handelsutvecklare, Svensk Handel, 010-471 85 18
Magnus Kroon, utvecklingschef, Svensk Handel, 010-471 85 84
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 650

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import.www.svenskhandel.se

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye