Akut brist på järnvägstekniker - 1 700 behövs inom fem år
I den nationella transportplanen 2018-2029 investeras 125 miljarder kronor i drift och underhåll av järnvägsnätet. Samtidigt kommer 1 700 årsarbetare inom järnvägstekniska yrken att saknas inom fem år. Järnvägstekniska utbildningar finns som yrkeshögskoleutbildning, yrkesvux och som företagsförlagd utbildning. Men antalet platser täcker inte behovet. Höstterminen 2018 erbjöds strax över 100 platser – färre än 10 % av behovet.
- Det finns inget övergripande nationellt ansvar för kompetensförsörjningen. De statligt finansierade utbildningsplatserna för järnvägstekniska yrken måste bli fler och spridas till fler ställen i landet. I dag finns det inga utbildningar i Stor-Stockholm, Göteborg eller Norrland, fortsätter Elmsäter-Svärd och Röder.
Sveriges Byggindustrier släpper i dag rapporten ”Järnvägstekniska utbildningar och yrken 2018 ”. I rapporten föreslås flera åtgärder som gör transportplanens prioritering av drift och underhåll mer realistisk.
Nyckelord
Kontakter
Robert RöderOrdförande
Strukton Rail AB
Dokument
Länkar
Om
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Vi entreprenörer kan göra mer - kapacitet finns!16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) välkomnar Trafikverkets förslag till Nationell Plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 och ser positivt på den historiskt stora satsningen på järnvägsunderhåll och modernisering. Samtidigt efterlyser FSJ tydligare prioriteringar och långsiktiga satsningar för att möta Sveriges klimatmål, ökade transportbehov och totalförsvar.
FSJ välkomnar Trafikverkets nationella plan – men efterlyser tydligare satsningar på innovation och kompetensförsörjning30.9.2025 13:06:11 CEST | Pressmeddelande
FSJ ser positivt på att järnvägens eftersatta underhåll nu ges ett tydligt tidsperspektiv – med målet att hela underhållsskulden ska vara åtgärdad till år 2050. Detta är ett viktigt steg mot ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Ny ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer6.5.2025 15:28:10 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ höll idag den 6 maj årsstämma på järnvägsbranschens mässa Train & Rail.
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
