Innovativ handel driver på tillväxt
Pressmeddelande
Innovativ handel driver på tillväxt Konsumtionen spelar en viktig roll som drivkraft för ekonomisk tillväxt. Det är i växelverkan mellan förändrade köpbeteenden och företagandets villkor och möjligheter som innovationer uppstår.
Det är en av slutsatserna i Tillväxtverkets och Svensk Handels rapport Konsumtion och handel – En drivkraft för tillväxt, som presenteras vid ett lunchmöte i Stockholm på onsdagen. Rapporten tar upp detaljhandelns utveckling i Sverige utifrån ett långt tidsperspektiv, men med fokus på 1990-talet fram till i dag.
Detaljhandeln har rationaliserats och varit innovativ och på så sätt ökat produktiviteten. Trenden går mot ökad storskalighet och industrialisering. Även om detaljhandeln är lokal/regional till sin karaktär har konsumenterna samtidigt blivit mer mobila.
Den ekonomiska tillväxten ger människor ökat handlingsutrymme och förutsättningar för ändrat konsumtionsbeteende. Att konsumtionen får så starka effekter på branschens struktur hänger också ihop med nya lånemöjligheter. Erbjudanden om att låna pengar för köp i dag som betalas med framtida inkomster utvecklas snabbt.
Handeln som bransch har blivit mindre beroende av enskilda butikers beslut utan utgör ett system av aktörer där handlingsutrymmet för enskilda butiksägare blir snävare. Samtidigt kan enskilda butiksägare få större vinstmarginaler om de utnyttjar branschens effektivisering. Erfarenheter från detaljhandeln kan öka förståelsen för utvecklingen inom andra tjänstebetonade näringar i ekonomin, enligt rapporten.
Beställ eller ladda hem rapporten på www.tillvaxtverket.se
För eventuella frågor eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16 Susanne Daregård, pressansvarig, Tillväxtverket, 08-681 92 15, 070-601 92 15 Christina Lugnet, generaldirektör, Tillväxtverket, 08-681 91 10 Kalle Westberg, projektledare, Tillväxtverket, 08-681 92 60 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
