Persiskt nyår uppmärksammas allt mer inom handeln
Pressmeddelande
Persiskt nyår uppmärksammas allt mer inom handeln
I samband med vårdagjämningen, den 20 mars, inleds persiska nyåret, Nouruz. Detta är en icke-religiös högtid som firas under två veckor av drygt 150 000 personer i Sverige. Handlare har fått svara på frågor kring temat. Svaren presenteras i studien Persiska nyåret som publiceras av Svensk Handel idag.
Svensk Handel har i rapporten Persiska nyåret (rapport två av Viktiga dagar) kartlagt konsumtionsvanor, åsikter och inköpsmönster för människor som firar det nyår som inleds den 20 mars.
Handlarna uppmärksammar högtiden genom att anpassa sortiment för att tillfredsställa högtidsfirarnas efterfrågan. Några har även riktade skyltar med varor och symboler som representerar högtiden, inte minst det dukade nyårsbordet Haftsin.
- Genom att skylta inför det persiska nyåret som inleds den 20 mars kan handeln välkomna en ny köpstark kundgrupp, säger Meta Troell, omvärldsbevakare på Svensk Handel.
I samband med nyårsfirandet köper man extra mycket mat och bjuder in släktingar och vänner till hemmen. Närmare 80 % av de som firar persiskt nyår ökar sina matkostnader inför nyårsfirandet. I snitt lägger hushållen ner ca 3000 kronor extra, vilket innebär ca 50 % högre matkostnad i mars.
Utöver matglädjen bör varje blomsterhandel och livsmedelsbutik som säljer blommor saluföra hyacinter.
- Att se till att butikerna erbjuder de varor som efterfrågas är god service, det kan gälla exempelvis hyacinter som är en lika viktig blomma under persiska nyåret som påskliljor är vid påsk och julstjärnor vid jul, säger Meta Troell.
Mer information om rapporten finns att läsa på www.svenskhandel.se
För eventuella frågor eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16 Meta Troell, omvärldsbevakare, Svensk Handel, 010-47 18 673, 070-543 43 77
Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
