Pressmedd. Laddat varumärke och affärssinne ger svenska modeframgångar
Pressmeddelande
Laddat varumärke och affärssinne ger svenska modeframgångar Det går bra för svenskt mode, det framgår bland annat i ett reportage i senaste numret av branschtidningen Sko&Mode.
Det är framförallt förmågan att kombinera "coolt" varumärkesbyggande med affärsmannaskap som gjort svenskt mode till den nuvarande framgångssagan. Den slutsatsen drar Atle Hauge, som för Uppsala universitets räkning granskat det som brukar kallas det svenska modeundret. I avhandlingen Dedicated Followers of Fashion tittar han närmare på några svenska framgångsrika modeföretag: Filippa K, Acne, WeSC, Weekday, Odd Molly, Whyred, Velour och Svenska Jeans med Nudie och Denim Birds.
– Det är unga företag som de senaste åren stadigt fördubblat eller tredubblat sin omsättning, säger Atle Hauge i Svensk Handels branschtidning Sko&Mode.
De företag som Hauge undersökt använder inte traditionell marknadsföring i någon större utsträckning. Annonser har fått stå tillbaka för "snack på stan", utvalda butiker, roliga events och varumärkesprofiler som har en spännande historia att berätta om märket, och därmed om sig själva. Detta måste dock kombineras med gott affärsmannaskap, sunt ekonomiskt tänkande och inte minst en fungerande logistik.
I Sverige finns många exempel på framgångsrika handelsföretag som blivit lärosäten för driftiga entreprenörer som efter några läroår går vidare för att bygga något eget.
– Speciellt H&M har blivit en plantskola för modeföretagare, säger Atle Hauge.
Sko&Mode är tidningen för yrkesverksamma inom kläd- sko- och sportmodebranschen. Tidningen kommer ut med 8 nummer per år och ägs av branschorganisationen Svensk Handel.
__________________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta:
Harriet Lindesmark, chefredaktör på branschtidningen Sko&Mode 08 762 76 20 Atle Hauge, författare till avhandlingen, Canada +1 416-409-6675, Norge +47 9708 4996, atle.hauge@kultgeog.uu.se Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50 eller 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
