Pressmedd. Jeans - svenskarnas favoritplagg
Pressmeddelande
Jeansen – svenskarnas favoritplagg I Sko&Modes senaste nummer kan man läsa att svenskarna älskar jeans, oavsett ålder och kön. I snitt har vi ett och ett halvt par nyinköpta jeans i garderoben.
Förra året såldes 14,1 miljoner par jeans i Sverige. I butiksledet innebär det 4,8 miljarder kronor, en summa som ökat kontinuerligt de senaste åren enligt GfK Sveriges mätningar.
Jeans är det plagg som svensken helst har på sig. 47 procent skulle bära jeans på jobbet om de fick välja fritt och 62 procent har det på hemmaplan, enligt en undersökning som gjorts av Tekoindustrierna. De två populäraste märkena är Levi´s och Lee, enligt en undersökning från ISI Wissing.
Designers från hela världen åker till Sverige för att få inspiration för sina nya jeanskollektioner.
Det finns också flera nya svenska jeansmärken. Cheap Monday är ett exempel som växer så det knakar och hamnar också högt i statistiken över vilka jeans som svenskarna är mest nöjda med.
Många jeansföretag introducerar modeller som tillkommit med omsorg om miljön. JC är också först ut med jeans som är märkta med miljömärket Svanen.
- Ekologi börjar nu bli ett begrepp som faktiskt syns på butikernas hyllor, säger Harriet Lindesmark, chefredaktör på Svensk Handels branschtidning Sko&Mode. Utbudet av ekologiskt odlad mat ökar och nu blir också modebutikerna grönare.
Jeansfakta
Miljoner par Utveckling Miljarder SEK* Utveckling
Jan-dec 2004 12 5% 3,7 12% Jan-dec 2005 13,9 17% 4,4 17% Jan-dec 2006 14,1 1% 4,8 9%
* Konsumentkronor inkl moms
Källa: GfK Sverige
Sko&Mode är branschtidningen för yrkesverksamma inom kläd- sko- och sportmode-branschen. Utkommer med 8 nummer per år och ägs av branschorganisationen Svensk Handel.
_________________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta:
Harriet Lindesmark, chefredaktör på branschtidningen Sko&Mode, 08-762 76 20 Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
