Svensk Handel

Handeln tänker inte bekosta bankernas nya kortteknik

Dela

2005-03-09

Pressmeddelande

Handeln tänker inte bekosta bankernas nya kortteknik

Handeln ska inte och tänker inte ta det ekonomiska ansvaret för den nya korttekniken EMV. Vill bankerna genomföra ett teknikskifte får de själva ta ansvaret. – När bankerna får bråttom ska avtal tvingas igenom blixtsnabbt. Skriver handlarna inte på avtalet hotas de med att själva få ta ansvaret för bedrägerikostnaderna och det retroaktivt. Det är att utnyttja en dominerande ställning.
Det säger Svensk Handels vd Dag Klackenberg som idag kraftigt kritiserar förarbetet.

Ett antal handelsföretag har fått avtalsförslag som, om mottagaren inte signerar, innebär att handlaren själv får stå för alla framtida och retroaktiva bedrägerikostnader via kort, och därtill betala minst hälften av utvecklingskostnaden för den nya korttekniken EMV, Europay Mastercard Visa. Banken åtar sig i avtalsförslaget ingenting, inte ens att det ska finnas kortterminaler på plats i god tid för teknikskiftet sommaren 2007. 

– Bankerna vill föra över sina kostnader för införandet av ny teknik på handlarna, säger Dag Klackenberg. Bankerna utgår från att handel ska ta alla kostnader som bankerna inte vill ha. Men det är inte rimligt att handeln ska stå för utvecklingskostnader som kortföretagen och banken vill genomdriva. 

I avtalet som skickats ut till en rad av Svensk Handels medlemsföretag utgår man från att vardera parten står för sina respektive utvecklingskostnader. Därtill att handeln ska betala kostnader och eventuella olägenheter som kan uppstå i samband med teknikbytet. Dessutom vill bankerna att handeln ska bekosta samtliga nya kortterminaler som ska knytas upp till den nya tekniken. Den nya kortterminalen tar mer än dubbelt så lång tid att hantera ett köp jämfört med nuvarande kort.

– Det drabbar naturligtvis konsumenterna, säger Dag Klackenberg. Det är ett nytt betalningssätt, det tar dubbelt så lång tid och terminalerna som ska läsa av de nya korten finns inte ens i produktion idag. 

– Konsumenterna gillar inte att vänta. I somras bytte ett varuhus ut alla sina gamla terminaler mot nya för att de var 1,2 sekunder snabbare än de gamla. Så otåliga är kunderna.

– Vår rekommendation är att vi ska vänta tills tekniken finns på plats och fungerar innan nuvarande system kan bytas ut. Bankerna får tåla sig. Och betala sin del för förändringen. Låt oss sitta ner och förhandla som jämbördiga parter.
________________________________________ För eventuell mer information var vänlig ring: Dag Klackenberg, vd Svensk Handel, 08 762 77 79 eller Thomas Eulau, betaltekniskt ansvarig Svensk Handel, 08 762 78 68 eller Cecilia Giertta, presschef Svensk Handel 08 762 77 50 eller 070 593 64 08



2 (1) Post 103 29 Stockholm Tel 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 Besök Blasieholmsgatan 4 B internet www.svenskhandel.se

Kontakter

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye