Fritidshemmen saknar förutsättningar att förverkliga läroplanen
– Det krävs att kommuner och fristående skolor prioriterar fritidshemmen för att de ska kunna uppfylla sitt uppdrag, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Många på fritidshem saknar behörighet
Enbart en fjärdedel, 24 procent av de anställda i fritidshemmen är behöriga att undervisa i fritidshemmet. 83 procent av rektorerna tycker att det är svårt att rekrytera fritidspedagoger och lärare i fritidshem. Dessutom svarade 36 procent av personalen att de inte fått någon kompetensutveckling kring läroplansdelen för fritidshemmet.
– Ett av de största hindren för att läroplanen ska bli verklighet i fritidshemmen är den låga behörigheten hos medarbetarna. Rätt utbildning är viktig för att kunna arbeta med undervisning i fritidshemmet, säger Peter Fredriksson.
Personalen i fritidshem har lite tid för att planera
En avgörande förutsättning för att kunna arbeta läroplansstyrt i fritidshemmet är att det finns möjlighet att planera, följa upp och utveckla undervisningen. Undersökningen visar att personalen har lite tid att planera sin undervisning. Cirka tre fjärdedelar av personalen uppger att de har tre timmar planeringstid eller mindre per vecka. Som en jämförelse visar en annan studie från Skolverket att lärare i grundskolan har i genomsnitt 12 timmar i veckan för planering av undervisning samt administrativt och praktiskt kringarbete (här ingår inte bedömning).
– Utvärderingen pekar på att den begränsade planeringstiden inte skapar förutsättningar för att kunna arbeta läroplansstyrt. Här måste ansvariga kommuner och fristående skolor analysera sin verksamhet och se till att personalen får rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb, säger Peter Fredriksson.
Läroplansdelen är känd och tydlig
Nästan alla känner till den nya läroplansdelen för fritidshemmet. 99 procent av rektorerna och 96 procent av personalen. Majoriteten anser också att uppdraget är tydligt.
– Det är positivt att fritidshemmets uppdrag uppfattas som tydligt. Samtidigt måste läroplanens ord omsättas i handling så att alla elever möter en bra verksamhet, säger Peter Fredriksson.
Bristande samverkan mellan skola och fritidshem
I läroplanen har det förtydligats att skolan och fritidshemmet ska ha en kontinuerlig och ömsesidig samverkan för att skapa sammanhang i elevernas lärande. Sju av tio fritidshemspersonal menar att lärarna i grundskolan/förskoleklassen i ganska eller mycket liten utsträckning (eller inte alls) samverkar med personalen i fritidshemmet. Motsvarande andel bland rektorerna är nästan 50 procent. I utvärderingen finns också positiva exempel på där fritidshemmet tar vidare det man gör i skolan men på ett mer utforskande och praktiskt sätt. En bidragande orsak till att samverkan inte fungerar som tänkt är att sex av tio av personalen uppger att rektor i ganska liten eller mycket liten utsträckning skapar möjligheter till samarbete mellan personalen i skolan och fritidshemmet.
Fakta om fritidshem
484 400 elever var förra året inskrivna i 4 250 fritidshem i Sverige. Det är framför allt elever i de lägre årskurserna som går i fritidshemmet. 84 procent av alla 6-9 åringar i befolkningen var inskrivna i fritidshemmet år 2017. Under de senaste tio åren har antalet fritidshem varit relativt konstant, medan antalet elever har ökat med 45 procent.
Signaler om kvalitetsbrister och alltför stora skillnader i kvalitet mellan fritidshem låg bakom att regeringen 2016 beslutade att ge fritidshemmet en egen del i läroplanen. Enligt läroplanen ska det bedrivas undervisning i fritidshemmet men det är en annan sorts undervisning än i skolan. Lärandet ska vara situationsstyrt och utgå från elevernas intressen och behov. Leken är en viktig del och omsorg samt rekreation för hälsa och välbefinnande ingår också i uppdraget.
Till skillnad från grundskolan är det enligt skollagen tillåtet att tillsvidareanställa personal som inte är behörig om ”de har sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas utveckling och lärande främjas”. Men från den 1 juli 2019 kommer också legitimationskraven utökas till att omfatta lärare i fritidshem.
Fakta om undersökningen
Utvärderingen baseras på enkätsvar från personal i fritidshem, rektorer och skolhuvudmän. Svarsfrekvensen i den enkätundersökning som har genomförts under våren 2018 är 74 procent av skolhuvudmännen, 65 procent för rektorerna och 37 procent för personalen. När det gäller enkäten har tendenser till snedvridning av resultat som beror på bortfallet reducerats med hjälp av vikter. Utvärderingen baseras också på intervjuer.
Ny kompetensutvecklingsinsats för fritidshemmet
På Skolverkets hemsida finns från och med idag en helt ny webbkurs, Fritidshemmets uppdrag. Kursen vänder sig till personal i fritidshem och rektorer som ansvarar för fritidshemsverksamhet. Den ger en fördjupning i fritidshemmets möjligheter att stimulera elevernas lärande och utveckling. Kursen behandlar bland annat fritidshemmets kompletterande och kompensatoriska uppdrag, lekens betydelse och fritidshemmets möjligheter att erbjuda situationsstyrt och upplevelsebaserat lärande.
För frågor kontakta
Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, 08-527 333 00 (Skolverkets presstjänst)
Sophie Casson Lindbäck, undervisningsråd och författare till rapporten, 08-527 335 24
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
