Svensk Kollektivtrafik

Nytt reseavdrag måste minska klimatutsläppen och stoppa fusket

Dela
Det är positivt att regeringen tillsätter en utredning som ska se över reseavdraget, men nu förväntar vi oss resultat, skriver den samlade kollektivtrafikbranschen. För att minska utsläppen av växthusgaser, öka jämställdheten, jämna ut de regionala skillnaderna och samtidigt uppfylla reseavdragets ursprungliga syfte, att vidga människors arbetsmarknadsregioner, anser vi att reseavdraget ska göras avståndsberoende och färdmedelsneutralt. En åtgärd som dessutom kraftigt kommer att minska möjligheten att fuska.

Bilden av att reseavdrag framför allt görs i landsbygden stämmer inte. Statistiken visar att reseavdrag är ett avdrag för manliga höginkomsttagare i de tre storstadsregionerna som reser med bil. Knappast någon skatt, avdrag eller bidrag är utsatt för så mycket fusk som reseavdraget. Ett fusk som varje år kostar 2 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter, enligt Landsbygdskommitténs slutbetänkande. Med andra ord beror 40 procent av statens kostnader för reseavdraget på fusk.

Dagens reseavdrag ökar koldioxid­utsläppen. Avdraget fungerar som ett incitament för människor att välja bilen i stället för kollektivtrafiken. Nio av tio som gör reseavdrag reser till jobbet med bil, jämfört med sex av tio av alla som arbets­pendlar.

Baserar man avdraget på avståndet mellan hemmet och jobbet kommer resenärer som arbetspendlar med buss, tåg, taxi, bil och cykel behandlas lika. WSP Analys & Strategi har i en rapport visat att ett avståndsberoende avdrag, enligt norsk modell, skulle öka människors tillgänglighet till arbeten och öka kollektivresandet kraftigt, liksom minska koldioxidutsläppen. I Mälardalsregionen skulle utsläppen från arbetsresor lågt räknat minska med 7 procent. Dessutom skulle möjligheterna att fuska minska kraftigt eftersom det är enkelt för Skatteverket att kontrollera avståndet mellan hemmet och arbetet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att förändra reseavdraget. Under det senaste året har två parlamentariska utredningar, Miljömålsberedningen och Landsbygdskommittén, som samtliga riksdagspartier ställt sig bakom, föreslagit att reseavdraget ska ses över och göras avståndsberoende. Behåll den politiska enigheten och minska klimatutsläppen, liksom fusket med reseavdragen.

För mer information:

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik, 072 - 718 08 65, helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.se

Christina Axelsson, ordförande Resenärs­forum, 070 - 574 48 74, ordf.resenarsforum@telia.com

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag, 070 - 612 71 74 , anna.gronlund@transportforetagen.se

Björn Westerberg, vd Branschföreningen Tågoperatörerna, 073 - 802 67 11, bjorn.westerberg@tagoperatorerna.se

Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet, 073 - 635 02 25, claudio.skubla@taxiforbundet.se;

Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik, 076 - 798 39 98, lars.sandberg@svenskkollektivtrafik.se

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande

Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.

Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande

Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.

Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande

Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye