Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.

I rapporten analyserar Svensk Kollektivtrafiik hur personer som får elbil respektive periodkort till kollektivtrafiken som löneförmån beskattas och vilka effekter skillnaderna i beskattning får. Det gäller jämställdheten mellan män och kvinnor, mellan stad och land, mellan höginkomsttagare och låg- och medelinkomsttagare samt på klimatutsläppen.
Elbil som löneförmån ger ett helt paket
Om ett företag erbjuder sina anställda elbil som förmånsbil går staten in och skattesubventionerar den anställde med 114 000 kr, eller mer. Om företaget istället erbjuder gratis årskort till kollektivtrafiken får den anställde betala upp till 10 000 kr i förmånsskatt och i bästa fall ett lågt reseavdrag.
Den som får elbil som löneförmån får ett helt paket av subventioner. Inte bara bilen subventioneras av staten, utan även jobbparkeringen, elen som laddas vid arbetsplatsen, installationen av laddboxen vid bostaden och resan till och från jobbet genom reseavdraget.
- Incitament för att snabba på elektrifieringen av vägtrafiken behövs, kommenterar Johan Wadman, vd på Svensk Kollektivtrafik. Men att subventionera manliga höginkomsttagare i landets storstäder med hundra tusen kronor eller ännu mer samtidigt som kvinnliga låginkomsttagare får betala tusentals kronor för i grunden samma förmån är djupt orättvist och dålig klimatpolitik.
Subventionerna växer med inkomsten
Rapporten visar att åtta av tio som har förmånsbil är män. Medelinkomsten för de som har förmånsbil är 60-120 procent högre än genomsnittet och över 80 procent av förmånsbilisterna bor i och omkring Sveriges storstäder och större städer. Män, höginkomsttagare och storstadsbor får dessutom de största subventionerna. Samtliga subventioner utom skattereduktionen för laddutrustning växer med inkomsten. Detta gynnar män i högre utsträckning än kvinnor eftersom män har högre snittlön, och storstadsbor eftersom lönerna är högre i storstäderna än i exempelvis mellersta och övre Norrland. Den typiska kollektivtrafikresenären är däremot en kvinnlig låginkomsttagare som bor i eller nära en större stad.
- Istället för skatter och avdrag som ökar klyftorna i samhället behövs det åtgärder som öka klimaträttvisan och snabbt får ner klimatutsläppen, säger Lars Sandberg, expert transportpolitik på Svensk Kollektivtrafik. Idag körs över 95 procent av kollektivtrafiken på el och förnybara drivmedel. Varje person som kliver ur bilen och på tåget eller bussen minskar därför både sina egna och samhällets utsläpp.
Nyckelord
Kontakter
Johan WadmanVDSvensk Kollektivtrafik
Tel:070 - 762 33 23johan.wadman@svenskkollektivtrafik.seLars SandbergBranschexpert transportpolitik och omvärldsanalys
Tel:076-798 39 98lars.sandberg@svenskkollektivtrafik.seDokument
Länkar
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum