Färdtjänst och sjukresor får högt betyg

- Under 2014 har vi genom vår undersökning Barometer för anropsstyrd trafik intervjuat drygt
37 000 personer, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik. Även om nöjdheten har minskat något sedan tidigare år ligger den på en mycket hög nivå.
Resenärerna intervjuas per telefon dagen efter genomförd resa. De tillfrågas om beställning och bemötande, samt intryck av resan. 93 procent anger att de är nöjda med förarens bemötande.
- De resenärer som hämtas i tid, kommer fram i tid och inte haft en lång väntetid i telefon är oerhört nöjda, säger Mattias Andersson. Hela 98 procent uppger då att de är nöjda.
Nöjdheten med bemötandet vid beställningen ligger på 92 procent för färdtjänstresor och 91 procent för sjukresenärer vilket självklart också är ett gott betyg för verksamheten.
Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) är en löpande kvalitetsundersökning av färdtjänst- och sjukresor. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon dagen efter genomförd resa. Under 2014 genomfördes totalt 37 726 intervjuer. Av dessa var 24 517 färdtjänstintervjuer och 13 209 sjukreseintervjuer. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i 81 procent av landets kommuner.
För mer information: Mattias Andersson, ansvarig Kollektivtrafikbarometern, 076-526 90 75
Anita Stenhardt, kommunikationschef, Svensk Kollektivtrafik, 070-588 08 69
Bil. Årsrapport Barometer för anropsstyrd trafik 2014 med analyser och sammanfattningar
Nyckelord
Kontakter
Mattias AnderssonProjektledare
Tel:076-526 90 75mattias.andersson@svenskkollektivtrafik.seBilder
Dokument
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp14.11.2025 07:31:03 CET | Pressmeddelande
I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som "Årets smartaste julklapp".
Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande
Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

