Svensk Kollektivtrafik

Svensk Kollektivtrafik lanserar ett nytt förslag för framtidens kollektivtrafik

Dela
Den statlige utredaren Ulf Lundins förslag till ny kollektivtrafiklag fokuserar för ensidigt på de organisatoriska frågorna. Resenärernas behov prioriteras inte tillräckligt menar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. En enig styrelse står bakom ett nytt förslag till affärsmodell som presenteras i branschorganisationens remissvar.

- Svensk Kollektivtrafik har i grunden en positiv inställning till ökat marknadstillträde. Men vårt förslag, till skillnad från utredarens, utgår från resenärens behov av ett samordnat och enkelt kollektivtrafikssystem, säger Christer G Wennerholm (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik. 

Den största skillnaden mellan de båda förslagen är reglerna för marknadstillträde. I Svensk Kollektivtrafiks förslag måste operatören ta på sig ett helhetsansvar, både för samhällsköpt och kommersiell trafik. Först efter det att trafiken upphandlats i en regions olika delar bör man i steg två tillåta fritt tillträde till marknaden för andra operatörer. Utredaren Ulf Lundin föreslår däremot att marknaden redan i steg ett ska vara öppen för operatörerna att bedriva renodlad kommersiell trafik utan ansvar för helheten. 

- Vi menar att Lundins förslag innebär en alltför stor risk för "russinplockning" vilket i sin tur kan medföra att kollektivtrafiken som system slås sönder, säger Charlotte Wäreborn Schultz, VD på Svensk Kollektivtrafik. Vårt förslag till ny affärsmodell är framtagen med utgångspunkt från resenärernas behov av samordning och långsiktighet och leder dessutom mot vårt mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.

- Det kan vara lämpligt att redan nu, inom ramen för nuvarande lagstiftning pröva hur det fria marknadstillträdet i steg två fungerar i praktisk tillämpning, säger Christer G Wennerholm. Svensk Kollektivtrafik tar därför initiativ till en pilot i någon del av landet där det finns ett intresse från berörd beställare och operatör att genom ökad konkurrens ge resenärerna en större valfrihet. 

Sammanfattning av Svensk Kollektivtrafiks remissyttrande bifogas i pdf- och wordversionerna av detta pressmeddelande. 

Hela remissyttrandet finns på www.svenskkollektivtrafik.se

För mer information:
Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, tfn 070-528 08 70
Håkan Filipsson, pressekreterare hos Christer G Wennerholm, tfn 070-737 41 90

Svensk Kollektivtrafik är läns- och lokaltrafikens branschorganisation. Medlemsföretagen, trafikhuvudmännen, har ansvaret för den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige. Drygt 1,2 miljarder resor görs årligen med kollektivtrafiken

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande

Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.

Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande

Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.

Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande

Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye