Svenskar vill ha promilleregler för elcyklar

Det finns ingen promillegräns för att framföra en cykel, de gäller bara för motordrivna fordon. Sätter du dig däremot på en moped gäller samma regler för om du kör bil: Du får inte köra med över 0,2 promille alkohol i blodet.
Men rattfyllerireglerna gäller inte för vissa typer av elcyklar. Du kan köra med alkohol i kroppen så länge som motorn på din elcykel har en effekt på högst 250 watt och endast förstärker kraften från tramporna och inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim.
- Det här tycker vi är olyckligt. Alkohol i kombination med elcykling är aldrig en bra idé. Ditt omdöme försämras när du är berusad, samtidigt som du kommer upp i höga hastigheter. Det kan bli väldigt farligt, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Det svenska folket håller med Dan Falconer. Sex av tio (61 procent) tycker att det borde finnas en promillegräns för elcykel.
Men det är också viktigt att känna till att även om det i sig inte är ett brott att (el-)cykla onykter, kan du göra dig skyldig till vårdslöshet i trafik. Och du får enligt trafikförordningen inte framföra ett fordon (som cykel räknas till) om du är så påverkad av alkohol att du inte kan köra fordonet på ett betryggande sätt.
- Orsakar man en olycka när man cyklar och är onykter så riskerar man böter, körkortet eller till och med fängelse, säger Dan Falconer.
Flera studier har visat att alkoholpåverkan kan vara en bidragande faktor vid cykelolyckor.
En studie som VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) presenterades tidigare i år visade att av 236 cyklister som omkommit 2007-2015 hade 27 hade alkohol i blodet. 156 hade inte alkohol i blodet och för de resterande 53 cyklisterna var förekomsten okänd.
De alkoholpåverkade cyklisterna var oftare män och något yngre än de icke alkoholpåverkade. När det gäller singelolyckor förekom alkoholpåverkade cyklister främst på natten. I flera av kollisionsolyckorna som skedde i mörker saknade cyklarna belysning.
-I takt med att elcykelanvändandet blivit allt mer populärt, befarar jag att vi kommer att se en ökning av den här typen av olyckor, säger Dan Falconer.
Då räknas elcykeln som moped:
Motoriserad cykel räknas som moped klass II.
- Fordonet ska ha trampor, motorn får ha en effekt på högst 1 000 watt och ger kraft upp till 25 km/h.
- Samma bestämmelser som för moped klass II: föraren ska vara minst 15 år, ha förarbevis samt bära hjälm (minst cykelhjälm).
Snabb elcykel räknas som moped klass I.
- Fordonets maxhastighet är 45 km/h, motoreffekten får vara upp till 4 000 watt och du behöver inte trampa för att få elassistans.
- Samma regler gäller som för moped klass I: du måste vara minst 15 år och ha AM-körkort, elcykeln ska ha registreringsskylt och du måste ha mopedhjälm.
- Fordonet får inte köras på cykelbana.
Ifs undersökning:
Anser du att det ska vara promillegräns att cykla på elcykel?
Ja: 61%
Nej: 21 %
Vet inte: 19 %
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 23 april – 2 maj 2018 har sammanlagt 3 508 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
Foto: If
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

