Nu utmanas 12-årsgränsen

Nu är våren äntligen här, och ett av de tydligaste vårtecknen är att gator och cykelvägar fylls av ivriga barn på cykel.
- Cykling är roligt, miljövänligt och bra för hälsan, och dessutom finns andra fördelar, som att trafikmiljön runt skolor blir säkrare ju fler barn som cyklar, säger Irene Isaksson- Hellman, Ifs trafiksäkerhetsexpert.
Samtidigt innebär cykling en risk. Förra året rapporterades 2 664 olyckor med cyklande barn in till Strada från polis och sjukvård. Två barn omkom och 25 skadades allvarligt.
När är barnet moget?
Många föräldrar känner sig osäkra på när det är dags att låta barnen sticka iväg på egen hand till skola, fritidsaktiviteter och kompisar. Tumregeln har varit 12 års ålder, vilket både många skolor och NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetsfrämjande, rekommenderat.
Men nu visar ny forskning att man ska utgå ifrån trafikmiljöns komplexitet och barnets trafikvana, snarare än barnet ålder. Det visar ett projekt från Trivector Traffic, som If deltagit i. Projektet har genomförts under hösten 2016 till och med hösten 2017 med finansiering från Trafikverkets Skyltfonden.
- Det är ju till exempel stor skillnad på att cykla till skolan eller fotbollsträningen på en avskild cykelbana jämfört med på en trafikerad väg med många korsningar, säger Irene Isaksson-Hellman.
- Dessutom är ju barn är olika mogna att bedöma risker, hastigheter, avstånd och andra personers intentioner i trafiken. Utöver det är de olika motoriskt utvecklade och skickliga på att cykla. När ett barn är moget att cykla självständigt är därför något som måste bedömas från fall till fall, fortsätter hon.
Färre omkommer
Samtidigt får man inte glömma att antalet skadade och dödade cyklande barn i trafiken faktiskt har minskat stort. I mitten av 50-talet omkom 20-40 varje år, men sedan 2000 har antalet omkomna barn under 17 år minskat från 3-4 per år, till 1-2 per år. Vissa år har inga barn omkommit.
- Det finns flera skäl till det. Infrastrukturen förbättrad med fler cykelbanor och cykelöverfarter, vuxna övervakar barn cyklande på ett annat sätt, cyklingen bland barn har minskat med ungefär 40 procent de senaste 20 åren och sedan 2005 har vi en lag på hjälm för barn under 15 år, säger Irene Isaksson-Hellman.
Fakta: Barns cykelolyckor
- Singelolyckor är överlägset vanligast
- Pojkar skadas oftare än flickor
- Antalet skadade barn ökar med åldern
- Hjälmanvändningen för skadade barn ligger runt 80 % för barn mellan 6-10 år därefter minskar den.
- Antalet skadade barn är störst på eftermiddagen följt av morgontimmen.
- Flest olyckor sker under sen vår/tidig sommar och sensommar/tidig höst.
- 60 procent av olyckorna sker på fritiden och 20 procent till och från skolan.
- Majoriteten skadas på kommunal väg, en tredjedel på gatu-/vägsträcka och en nästan lika stor andel på gång- och cykelbana.
Källa: STRADA-analys beställd av Trivector
Ifs tips – så cyklar ditt barn säkrare:
Lär ditt barn att cykla i en miljö utan motortrafik.
Det är lag på cykelhjälm för barn under 15 år som cyklar eller blir skjutsade på cykel. Läs mer om säkra cykelhjälmar här.
Köp inte en för stor cykel att ”växa i”, köp en i rätt storlek. När barnet sitter på cykeln ska båda fötterna nå ner till marken.
Bäst är det om de första cyklarna har fotbroms, inte handbroms, och inte har växlar.
Handtagen ska ha knoppar längst ut för att skydda magen om cykeln välter och framhjulet vrider sig.
Kontrollera barnet cykel ofta eftersom barn cyklar ofta utsätts för hårdhänt hantering.
Alla som cyklar på trafikerade vägar ska känna till vilka trafikregler som gäller. Lär ditt barn trafikreglerna.
Öva på att cykla i trafikmiljö med vuxen.
Prioritera cyklingen och cykla ofta tillsammans. Cykling på fritiden är lika viktig att hantera som cykling till skolan.
Lägg inte ansvaret på säker cykling till och från skolan på skolan. Ansvaret är ditt som förälder.
Cykelns utrustning:
Reflexer – vit reflex fram, röd reflex bak och orange reflex åt sidorna.
Broms – hand- eller fotbroms eller båda. Barn bör ha cykel med fotbroms.
Ringklocka
Cykellyse fram och bak
Foto: If
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Flest antal sjukskrivningar på grund av stress på två decennier – se regionala siffror19.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan början av 2010-talet har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat. I slutet av förra året var antalet sjukskrivna till följd av stress högre än på nästan två decennier, visar statistik från Försäkringskassan. – Arbetsgivare måste bli bättre på att skapa en hållbar arbetsmiljö, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.
Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande
Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.
If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre19.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
Backventil den mest hållbara åtgärden enligt unikt forskningsprojekt18.2.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med forskningsinstituten CICERO och IVL Svenska Miljöinstitutet har If låtit undersöka hur hållbara olika åtgärder är för att skydda hem mot extrem nederbörd och för att förebygga skador. Analysen visar att backventilen är den åtgärd som mest sannolikt både minskar kostnader och utsläpp.
If uppmanar till försiktighet under sportlovet – knäskador ökar markant13.2.2025 14:13:28 CET | Pressmeddelande
Under sportlovet ökar risken för skador, för såväl barn som vuxna. Några av de vanligaste skadorna under perioden, enligt Ifs skadestatistik, är snedvridet knä och fraktur på knä eller ben. – De flesta av oss ställer sig på ett par skidor endast ett fåtal gånger per år, så var rädd om dig och överskatta inte din förmåga, säger Ifs personskadechef Jenny Grimstig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum