Speed-dating i pulkabacken

If arbetar sedan en tid tillbaka stenhårt mot ett ökat kundfokus inom alla sina affärsområden. Inom företagssegmentet kallas arbetet SEE, vilket står för ”safe”, ”easy” och ”express”. Det innebär att Ifs kunder ska känna sig trygga, tänka ”det här var enkelt” och våra tjänster ska levereras i expressfart.
På Ifs kontor i Sundsvall sitter avdelningen Motorskador för företags- och industrikunder. Varannan vecka tränar de med utgångspunkt i SEE, och arbetet drivs av medarbetarna själva. Det är korta övningar, en till en och en halv timme per gång, som behandlar olika teman.
I fredags träffades gänget i pulkabacken vid Sidsjön i Sundsvall för att arbeta med en av de viktigaste hörnstenarna när det gäller kundfokus, "rätt beteende".
– Vi ville flytta ut mötet för att få inspiration och miljöombyte. I anslutning till övningarna hade vi även en tävling och korvgrillning, berättar Marcus Sjöström, skadereglerare och ansvarig
Mötet inleddes med ”speeddating”. Deltagarna stod på två led, och möte varandra i tur och ordning i en minut i taget, för att prata om hur de kan bli bättre på att hjälpa kunden – och varandra. Hur If ska göra att öka kundernas förtroende och bli snabbare och säkrare i kundresan.
De nya insikterna sammanfattades innan nästa del av mötet tog vid, en gruppstärkande övning i tre deltävlingar: pulkarace, bollkastning och korvätningstävling.
– Att byta miljö på det här sättet vid ett möte ökade definitivt kreativiteten och glädjen. Det är definitivt något vi tar med oss och gör igen, även om det inte blir i just pulkabacken nästa gång, säger Marcus Sjöström.
– Det ger verkligen ett extra värde att kombinera nytta med nöje på det här sättet. Vi arbetar med en givande aktivitet som har ett tydligt syfte, samtidigt som vi har kul, säger Tanja Åhlin, skadereglerare och medansvarig för övningen.
För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Ing-Marie Sällbom, Kicki Molander och Magnus Löghdahl laddar upp.
Foto: If
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

